خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:28024   بروزرسانی: 07-12-1402

Omid Mahdieh

دکتر امید مهدیه، دکتر رهام شرف، معصومه سیابیدزاده
بررسي عوامل مؤثر بر بروز رفتار اخلاقي در مصرف كننده
چکيده


با توسعه روزافزون نقش و اهميت بكارگيري اصول اخلاقي در كسب و كار، حجم زيادي از مطالعات و تحقيقات مديريت در سالهاي اخير به موضوع اخلاق در مديريت پرداخته‌اند. هدف مقاله حاضر بررسی عوامل جمعیت شناختی، اجتماعی، روانشناختی و باورهای دینی بر بروز رفتار اخلاقی در مصرف کننده و تحلیل این عوامل بر اساس نظریات اخلاقی معاصر می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان فروشگاه¬های زنجیره‌ای شهرستان کرمانشاه می¬باشد و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم‌افزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیه¬های پژوهش نشان می¬دهد عوامل جمعیت¬شناختی، اجتماعی، روانشناختی و باورهای دینی بر بروز رفتار اخلاقی در مصرف کننده موثر هستند و در این میان عوامل فرهنگی و اجتماعی بیشترین تأثیر را در بروز رفتار اخلاقی در مصرف‌کنندگان دارند. در پایان تأثیر این عوامل بر رفتار مصرف کننده از منظر فلسفه اخلاق و نظریات اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است.