خانه :: اساتید :: اخبار

-

-

-

-

طرح رصدخانه دانشگاه زنجان با مساحت 260 متر مربع در سال 1381 به همت تعدادی از اساتید گروه فیزیک و همکاری و مساعدت معاونت محترم اداری و مالی و دفتر طرحهای عمرانی وقت، در منتهی الیه جنوبی سایت دانشگاه به تصویب رسید و در سال 1389 ساختمان مربوطه مورد بهره برداری قرار گرفت. ساختمان این رصدخانه دو طبقه بوده و بر روی پشت بام آن، اتاق رصد مجموعه قرار دارد که گنبد 5/4 متری بالای آن، از دور خودنمایی می کند. اتاق رصد مجموعه، به قطر 80/3 و ارتفاع 20/2 متر و بصورت آجری اجرا شده است... ادامه
دوره عملی نجوم در رصدخانه دانشگاه برگزار شد
برگزاری دوره عملی نجوم و کار با تلسکوپ در رصدخانه دانشگاه



این دوره که برای نخستین بار با همکاری مرکز آموزش های آزاد دانشگاه و رصدخانه دانشگاه برگزار گردید با حضور و ثبت نام قبلی تعداد 30 نفر از علاقمندان نجوم از همه رشته های تحصیلی دانشگاه از مقطع کارشناسی تا دکتری در روزهای 19، 20 ، 25 و 27 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد.

مدرسین دوره آقای محمود حسنی (کارشناس رصدخانه) و آقای حامد قادری (دانشجوی کارشناسی ارشد کیهانشناسی) بودند که با همکاری یکدیگر موضوعاتی نظیر : ماه و حرکات آن، سیارات زهره و مریخ، صور فلکی و اجرام غیر ستاره ای، آشنایی با انواع مختصات نجومی، صور فلکی و نرم افزارهای نجومی، طرز کار تلسکوپها و کار با ابزار آلات نجومی  را مورد بحث و بررسی تئوری و عملی قرار دادند.

برنامه ریزی دوره بدین صورت بود که ابتدا شرکت کنندگان با سرویسهای مهیاشده از ایستگاههای خوابگاه خواهران و دانشکده علوم به محل رصدخانه منتقل شده و در ساعت 17 ابتدا کلاس تئوری دوره در محل آمفی تاتر رصدخانه برگزار می گردید. پس از پایان قسمت تئوری در ساعت 18/30 و پس از پذیرایی کوتاهی در ساعت 19 بخش عملی کارگاه آغاز می شد که بر حسب موضوع یا در داخل گنبد رصدخانه و یا محوطه پشت بام و یا محوطه جلویی رصدخانه برگزار می گردید . سپس با پایان بخش عملی در ساعت 21 (شب آخر در ساعت 22) مجددا شرکت کنندگان با سرویس به ایستگاههای خوابگاه خواهران، میدان مرکزی دانشگاه و در نهایت بلوار پایین در شهر عودت داده می شدند.

در پایان از کلیه عزیزانی که با تلاش مضاعف و همکاری بی نظیر خود، رصدخانه را در برگزاری منظم و مفید این دوره یاری نمودند کمال تشکر و امتنان را داریم:

آقای دکتر کبیری رئیس مرکز آموزشهای آزاد دانشکده علوم، آقای دکتر صفری مسئول رصدخانه دانشگاه، آقای دکتر دراجی (ریاست محترم دانشکده علوم) ، آقای مهندس رستمی (مدیر امور اداری دانشکده علوم)، خانم دکتر تاران، خانم دکتر علیپور، خانم شکری و تاجیک (دانشجویان دکتری نجوم و اخترفیزیک)، آقای حامد قادری، جناب آقای اصغر شامی (مسئول محترم واحد نقلیه و همکاران پرتلاششان)، خانمها محمدیون، حسنی، حسینی، فرهادی، گراوند،  (دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک)


ارسال شده در مورخه: 01-03-1402