خانه  :: اساتید  :: اخبار

استاندار زنجان: پژوهش به گفتمان غالب دانشگاهی و مدیریتی تبدیل شود
استاندار زنجان گفت: برای نهادینه شدن پژوهش در عرصه عمل، باید تلاش کنیم.



تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸

فتح الله حقیقی روز سه شنبه در همایش بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان به لزوم بررسی کاستی ها و موانع عملیاتی شدن پژوهش ها تاکید کرد و افزود: طی ۱۵ سال گذشته رشد علمی ایران در مقایسه با دنیا ۲۴ برابر بوده و هم اکنون نیز کشور ما از نظر علمی در رتبه ۱۶ دنیا و جایگاه نخست در منطقه است.

وی به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: اگر پژوهش در کشور به گفتمان غالب تبدیل شده، باید در زمینه تخصیص اعتبارها و میزان کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی و مشارکت بخش خصوصی وضعیت مناسبی را شاهد باشیم.

حقیقی با بیان اینکه پژوهش یکی از ارکان و شاخص های مهم رقابت های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: شاخص های دیگر ناظر بر ثروت آفرینی از پژوهش است.

استاندار زنجان با بیان اینکه  امسال تمام ارکان و مسئولیت های حوزه پژوهش در استان، به دانشگاه ها واگذار شده است، گفت: با اینکه سند آمایش سرزمین استان تدوین و آماده شده بود ولی قرار بر این شد تا این سند قبل از نهایی شدن، در همایشی  در معرض نظرات دانشگاهیان نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص تدوین طرح منظومه های روستایی نیز که برای نخستین بار در کشور در استان زنجان اجرا می شود، مشارکت دانشگاهیان مورد تاکید است.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود به حذف موازی کاری ها در حوزه تصمیم گیری تاکید کرد و گفت: تصمیم باید راهبردی باشد و جنبه مسکن و مقعطی نداشته باشد.

وی به اهمیت علم آمار در مدیریت و تصمیم گیری ها اشاره و تصریح کرد: در دنیای امروز مدیریت بر مبنای عدد و محاسبات است و اگر از آمار درست استفاده نشود به مثابه سرطانی خواهد بود که مشکلات مختلفی را به بار می آرود.

استاندار زنجان به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل مختلف در استان تاکید  و گفت: اگر بین دانشگاه و مدیریت اجرایی فاصله باشد، نمی توانند مکمل هم باشند.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تکلیف امروز همه ما، ایجاد آرامش در جامعه است، خاطرنشان کرد: اگر امنیت در جامعه نباشد، به بیگانگان تحلیل های غلط داده می شود.

وی تصریح کرد: نباید در این شرایط وقتمان را برای تخریب صرف کنیم بلکه باید برای آبادانی تلاش نماییم.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مرحله چهارم انتخابات در استان که شامل بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی بود به اتمام رسیده است.

وی به وجود هماهنگی کامل بین دست اندرکاران اجرایی با هیات نظارت بر انتخابات دراستان اشاره کرد و افزود: اصل مهم در برگزاری انتخابات ارتقای مقوم های وحدت در جامعه است.

رییس دانشگاه زنجان نیز در این همایش با بیان اینکه رسیدن به جامعه آرمانی بدون پژوهش امکان پذیر نیست، گفت: اکنون چند سال است که برنامه هفته پژوهش در استان ها به صورت متمرکز انجام می شود و این حرکت فرصت های خوبی را برای آشنایی عموم مردم و دانش آموزان با حوزه پژوهش ایجاد کرده است. 

دکتر محسن نجفیان افزود: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فن بازار، جشنواره تجلیل از پزوهشگران برتر و جشنواره دانشجویی از مهمترین برنامه های هفته پژوهش امسال در استان زنجان بود.

دکتر علیرضا فیروز فر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این همایش در سخنانی به فعالیت ها و سیاست های جدید این دانشگاه اشاره کرد و گفت: رویکرد تحول گرایانه اساس برنامه ها در این دانشگاه بوده و در این راستا حرکت دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به سمت رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

;
ارسال شده در مورخه: 02-10-1398