خانه  :: اساتید  :: اخبار

برگزاری بیست و هفتمین سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران
بیست و هفتمین سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران به میزبانی دانشگاه زنجان شروع بکار نمود



 

بیست و هفتمین سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران به میزبانی دانشگاه زنجان شروع بکار نمود. پس از شیوع ویروس کرونا اولین سمینار علمی دانشگاه که به صورت حضوری بمدت 3 روز از اول تا سوم شهریورماه در مرکز همایش های بین المللی غدیر دانشگاه به تجزیه اختصاص یافت.

در این همایش 340 مقاله علمی از 26 استان در این همایش ۳۴۰ مقاله علمی و پژوهشی از ۲۶ استان برای داوری به این سمینار ارسال شده است که تعداد ۳۰۱ پوستر و ۲۵ مقاله سمیناری از این تعداد برگزیده شده و ۱۵ مقاله به علت دربرنداشتن امتیازات لازم رد شده است.

دکتر محمدرضا یافتیان دبیر این سمینار با اشاره به تناسب این دوره از سمینار با بیانات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری و تاکید بر توجه به حوزه دانش‌بنیان و تولید داخلی، محور این دوره از سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی پژوهش‌های شیمیی تجزیه می‌شود و مقالات مرتبط با این حوزه طی بخش‌های مختلف سمینار ارائه خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: ۱۴ نمایشگاه از شرکت‌های سازنده دستگاه‌ها و تجهیزات شیمی تجزیه در این دوره از سمینار شرکت کردند و ۱۶ شرکت و نهاد مختلف نیز حمایت مالی از این سمینار را بر عهده دارند. همچنین تعداد ۱۲ کارگاه آموزشی طی سه روز سمینار برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به روند اجرایی این سمینار، اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به اجرای این دوره از سمینار از اوایل مردادماه پارسال آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی محورهای چهارده‌گانه موضوعات مختلف شیمی در این سمینار ارائه خواهد شد که سه محور جدید نیز به محورهای سابق افزوده شده که این موضوع به نوبه خود نوآوری در بین سمینارهای شیمی تجزیه موجود به شمار می‌رود.

دکتر یافتیان تصریح کرد: به طور طبیعی کنفرانس و سمینار محلی است برای ارائه جدیدترین پژوهش‌های پژوهشگران مختلف در عرصه مورد نظر و ایجاد زمینه پژوهشی مشترک و نشان دادن توانمندی‌هایی که در حوزه منتخب وجود دارد و علم شیمی نیز یکی از تاثیرگذارترین رشته‌های علمی در کشور است و گرایش شیمی تجزیه نیز یکی از فعال‌ترین گرایش‌های حوزه شیمی به شمار می‌رود و خرسندیم  محیطی برای ایجاد انگیزه، تلاش و رشد پژوهشگران و دانشجویان و نیز علاقه‌مندان به این حوزه فراهم شده است.

وی با اشاره به سخنرانی‌های برنامه‌ریزی شده در این دوره از سمینار، اظهار کرد: تعداد ۴۶ سخنرانی علمی در این سمینار انجام خواهد شد که از این تعداد ۱۹ سخنران از پژوهشگران و اساتید داخل کشور و ۳ سخنران نیز از پژوهشگران بین‌المللی خارج از کشور خواهند بود که به صورت ویدئوکنفرانس انجام خواهد شد.

دبیر بیست و هفتمین سمینار شیمی تجزیه انجمن شیمی ایران با اشاره به جامعه مخاطب این سمینار علمی، خاطرنشان کرد: بیشترین جامعه مخاطب این سمینار، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه شیمی و به خصوص شیمی تجزیه هستند، به ویژه اینکه در بحث رشته شیمی یکی از مهم‌ترین وجوه گسترش علم شیمی، کاربرد فراوان این شاخه علمی در زمینه‌های مختلف پژوهشی و آزمایشگاهی و تولیدی است، به طوری که بیشترین نیازهای یک جامعه با موضوع شیمی ارتباط مستقیم داشته و امیدواریم بتوانیم به وسیله این سمینار علمی گام‌های موثری در زمینه افزایش پژوهش و انگیزه دانشجویان و پژوهشگران برای تلاش در این زمینه علمی برداریم.

در ادامه دکتر مجتبی شمسی‌پور رییس هیأت مدیره انجمن شیمی ایران افزود: با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم و با روی کارآمدن مسوولان توانمند و در راس امور به خصوص در دانشگاههای کشور زمینه برای شکوفایی استعدادها و بهره مندی از ظرفیتهای منابع انسانی بیش از پیش فراهم می شود، یادآورشد: در آموزش عالی دانشجویانی تربیت یافته اند که در هیچ مقطعی سابقه نداشته است و اینها از برکات و سرمایه های عظیم کشور هستند که باید محافظت شوند.

وی با بیان اینکه بی توجهی به این برکات که قابل مقایسه با هیچ منابعی نیستند، آنها را از ما می گیرد، یادآورشد: این جوانان و نیروی عظیم انسانی به برکت اساتید متعهدی تربیت شدند که در همه شرایط ماندند و پایداری کردند تا ایرانی آباد و پیشرفته را شاهد باشیم و اکنون باید در خدمت کشور باشند.

شمسی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: سال ۲۰۲۲ از سوی سازمان ملل، یونسکو به عنوان سال جهانی علوم پایه پیشنهاد شده و این امر بسیار مهم و نخستین بار است که علوم پایه و جایگاه آن کنار هم مشخص شود و می تواند چراغ راهی برای توجه بیشتر به این علوم باشد.

وی، جایگاه علوم پایه را انسان سازی دانست و تصریح کرد: دانشمندان گذشته نیز عمدتا ماندنی بودند در علوم پایه فعالیت داشته اند. 

شمسی پور، افزود: در حال حاضر انجمن شیمی ایران کمیته های مختلف علمی موفقی دارد و به لحاظ برگزاری سمینارها و توجه بیشتر به این علم اقدامات موثری در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر با شیوع کرونا متاسفانه بیشتر سمینارهای علمی به صورت مجازی برگزار شد و این موجب کاهش استقبال پژوهشگران و دانشجویان شد در حالیکه امسال با فروکش کردن این بیماری شاهد حضور علاقه‌مندان بسیاری در سمینار شیمی ایران هستیم.

شمسی پور، ارسال حدود ۳۵۰ مقاله علمی و پژوهشی به این سمینار را نشان از تلاش علاقه مندان به این علم و و جدیت آنان در راه اعتلای سطح علمی کشور در این شاخه عنوان کرد.

 

عکس های سمینار را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 02-06-1401

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان