خانه :: اساتید :: اخبار
بروزرسانی: 17-2-1402
واحد تندرستی و مشاوره ورزشی

واحد تندرستی و مشاوره ورزشی

مسوول مرکز : سرکارخانم محمدی

شماره تماس : 33052324-024 فاکس : 33052324- 024  /09370043180

ایمیل : sport@znu.ac.ir

ناظر علمی مرکز: سرکارخانم دکتر یوزباشی

شماره تماس : 33054310 -024

ایمیل : l.youzbashi@znu.ac.ir

ناظر مستقیم مرکز: جناب آقای دکتر مهران محمدی

شماره تماس: 33052778-024

ایمیل: sport@znu.ac.ir

مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان

یکی از معضلات زندگی کنونی که بیماری خاموش نیز نامیده می­شود، چاقی یا اضافه وزن است. به دلیل تغییر سبک زندگی و لزوم انجام امور روزمره به ­وسیلۀ رایانه­ ها و در شرایط با تحرک پایین، افراد زیادی در خطر افزایش وزن و یا چاقی قرار می­گیرند. از طرف دیگر شیوع ناهنجاری­ های اسکلتی در عصر حاضر که مجدداً ناشی از عادت­ های غلط روزمره و وضعیت­ های نامناسب بدنی است، افزایش یافته­ اند.

تأسیس مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان

در راستای بهبود کیفیت زندگی و طرح پایش سلامت دانشجویان، ادارۀ کل تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از سال 1387، با مشارکت دانشگاه­های کشور، اقدام به ایجاد مراکز تندرستی و مشاورۀ ورزشی نموده ­است. از این ­رو، با تخصیص اعتبارهای تجهیزاتی و لوازم و تجهیزات مورد نیاز به دانشگاه­های متقاضی و نیز دستورالعمل­های ارسالی توانسته­ است تا مراکز تندرستی و مشاوره را در بسیاری از دانشگاه ­ها ایجاد نماید. به­ طوری­ که در سال­های 1388 تعداد 42 دانشگاه، 1389 تعداد 52 دانشگاه و در سال 1390 تعداد 70 دانشگاه از مراکز تندرستی و مشاورۀ ورزشی برخوردار شده­ اند.

در راستای پیشگیری و اصلاح این ناهنجاری­ ها و عوارض جسمانی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه زنجان نیز اقدام به راه­ اندازی مرکز مشاورۀ ورزشی نموده است، تا ضمن اطلاع ­رسانی عمومی از خطرات چاقی و افزایش وزن، ارزیابی­های لازم و ارائۀ راهکارهای تمرینی و تغذیه­ ای را زیر نظر متخصصین رفتار حرکتی، فیزیولوژی و تغذیۀ ورزشی و همچنین آسیب­  شناسی و حرکات اصلاحی به ­عمل آورد.

بخش ­های مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان

مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان شامل بخش­ های

بخش اول: ارزیابی ساختار اسکلتی و قامتی

بخش دوم: ارزیابی ترکیب بدنی

بخش سوم: ارزیابی آمادگی جسمانی

می­ باشد، که به­ وسیلۀ یک سری پرسشنامه و ابزار و تجهیزات سنجیده شده و بازخورد آن به دانشجویان داده ­می­شود. علاوه ­بر این­ها، این مرکز دارای یک دستگاه بادی کامپوزیشن (Body composition) یا همان ترکیب بدنی می­باشد که اطلاعاتی در مورد ترکیب بدنی، درصد چربی بدن، سن جسمانی، BMI و ... می ­دهد تا بتوان گامی برای سلامت بدنی برداشت.

مکان مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان

مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان در طبقۀ دوم سالن ورزشی آذرخش دانشگاه زنجان واقع­ شده که دانشجویان تمامی مقاطع باید در طی دوران تحصیلی خود نسبت به تکمیل پروندۀ ورزشی به این مرکز مراجعه نمایند. 

اهداف مرکز مشاورۀ ورزشی دانشگاه زنجان

به ­طور کلی، هدف از ارزیابی دانشجویان در مراکز تندرستی و مشاورۀ ورزشی به شرح زیر می­باشد:

  • آگاهی دانشجویان از وضعیت بدنی خود بر اساس شاخص­ های فیزیولوژیک، ساختار اسکلتی و قامتی و نیز معیارهای آمادگی جسمانی
  •  ارائۀ پیشنهادهای لازم بر اساس نتایج بدست­ آمده، متناسب با شرایط هر فرد
  • تلاش بر ایجاد عامل انگیزشی، تا دانشجویان را به انجام فعالیت بدنی برای تقویت قوای جسمانی و اصلاح ضعف­ های ناشی از فقر حرکتی ترغیب نماید

لینک تکمیل فرم ثبت نام

بازدید امروز: 3