خانه  :: اساتید  :: اخبار

همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در دانشگاه زنجان برگزارشد
همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه در دانشگاه زنجان برگزارشد



 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه صبح امروز سه شنبه 4 آبان ماه 1395 در محل سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه با حضور مهندس علی خدایی مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور، مهرداد تقی زاده بهجتی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و روسا و مدیران استان برگزار شد.

در این همایش پس از سخنرانی و خوش آمدگویی ریاست دانشگاه آقای دکتر جمشیدی، مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور علی خدایی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی برای جلوگیری از آلودگی هوا و ترافیک جاده ای در کشور یکی از نیازهای ضروری به شمار می آید و ایمنی بیشتر و کاهش مصرف سوخت همراه با کاهش آلودگی هوا تا 20 برابر از مزایای این سیستم حمل و نقل است.

وی افزود: به منظور افزایش ظرفیت خطوط ریلی ساخت و استفاده از خط دوم ریلی در مسیر رفت و برگشت تهران - زنجان در دست پیگیری است و به جد دنبال می شود و بر اساس زمان بندی تا پایان سال 96 خط دوم ریلی مسیر تهران - زنجان با قابلیت حرکت قطار با سرعت 200 کیلومتر در ساعت به بهره برداری خواهد رسید.

سپس معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر برگزاری چنین همایش های در فضاهای دانشگاهی برای ایجاد زمینه افزایش اطلاعات دانشجویان علاقمند، اظهار کرد: وضعیت برخی شهرها مانند تهران به لحاظ حمل و نقل شهری تایید یا رد نمی شود، بر همین اساس نتیجه عملکرد شهرداری ها وضع موجود نباید باشد.

وی در خصوص مبحث چرایی مبنا قرار داده شدن شهر تهران در این خصوص گفت: اگر ابهام شهر تهران در باره ی ریل پایه بودن و یا خودرو محور بودن مشخص شود،تکلیف سایر شهر ها هم مشخص میشود.

ایشان افزود: کلان شهر های مانند تهران و یا مشهد شهر های بیمار ما هستند و نباید الگوی شهرسازی باشند؛ زیرا صاحب نظران حمل و نقل و شهر سازی فعالیت های انجام گرفته در کلان شهر ها در زمینه شهر سازی را تایید نمی کنند.

وی ادامه داد: باید همواره از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد و ازکپی برداری خوددرای نمود. وی، ریل سازی و حمل و نقل در تهران را با شهر مونیخ مقایسه کرده و بیان کرد: ایستگاه های شهر پاریس چندوجهی هستند که باعث سهولت در رفت و آمد مردم و جلوگیری از ازدحام می شود.

دکتر تقی زاده بیان کرد : که در طی یکی دوسال اخیر در تهران کاهش میزان سفر با اتوبوس و حمل و نقلی ریلی و افزایش سفر با خودرو را شاهد بودیم.

وی به ضرورت ریل پایه بودن شهرسازی اشاره و اظهار کرد: درزمان حاضر تفکر غالب در حوزه حمل و نقل شهری در کشور خودرو محور است و بهتر است سبک حمل و نقل درون شهری به سیستم ریلی تغییر پیدا کند.

گفتنی است: در حاشیه این مراسم مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب در گفتگو با اصحاب رسانه از آمادگی ناوگان ریلی برای راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای خبر داد و گفت: فاز مطالعاتی اتصال دانشگاه زنجان به شبکه ریلی آغاز می‌شود.

 علی خدایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تحصیل بیش از 10 هزار دانشجو در دانشگاه زنجان، نیاز به توسعه شبکه ریلی برای دسترسی به این دانشگاه ضروری است و پس از اتمام فاز مطالعاتی اگر اتصال شبکه ریلی تا دانشگاه زنجان عملیاتی باشد این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود

لازم به ذکر است بخش دوم این همایش با ارائه سخنرانی ها و مقالات به پایان رسید.

  

 

;
ارسال شده در مورخه: 4-8-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان