خانه  :: اساتید  :: اخبار

تنوع در رشته های مسابقه؛ وجه بارز جشنواره سراسری قرآن
تنوع در رشته های مسابقه وجه بارز سی وسومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان



 

سی ­وسومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه­ های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفدهم و هجدهم شهریور ماه به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد. در این دوره از جشنواره قرآنی که ابتدای امر از سطح دانشگاه­ ها شروع و پس از آن شرکت ­کنندگان در پنج منطقه کشور به رقابت پرداخته و دور پایانی این جشنواره که در دانشگاه زنجان برگزار شد، در مجموع حدود 50 هزار دانشجو در بخش­ های مختلف به رقابت پرداختند و از این تعداد 900 نفر به مرحله پایانی راه یافته بودند.

بنا به گفته مسئولان برگزار کننده این جشنواره، نکته بسیار قابل توجه این دوره از جشنواره، تعداد و تنوع بالای رشته­ های شرکت کننده در این جشنواه است که طیف وسیعی از سلایق و ذائقه­ های دانشجویان را پاسخگو بوده است. از بخش­ های آوایی گرفته تا بخش­ های معارفی، هنر، فناوری، معارفی و ادبی که تنوع این رشته ­ها در کنار سایر مشخصات خاص دیگر، وجه بارز این دور از جشنواره قرآنی بوده است.

همچنین همزمان با این جشنواره، اولین نشست سراسری کارشناسان قرآنی دانشگاه­ ها در سالن کاوه دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد که این هم در نوع خود از مشخصات ویژه این دور از جشنواره است.

***

دکتر سید محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان:

هنوز هم فضای معنوی در دانشگاه ­ها حاکم است

دکتر سید محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان، ضمن خوشامدگویی به دانشجویان و میهمانان و اساتیدی که در جشنواره حضور پیدا کرده­ اند، گفتند: دانشگاه زنجان هرساله میزبانی کنفرانس­ ها و همایش ­های متعددی را برعهده دارد اما این جشنواره از دیگر برنامه ­ها بسیار متمایز است و ما بسیار خوشحال هستیم که میزبان این جشنواره ­ایم؛ چراکه ما هر چه داریم از قرآن است و پایه ­های نظام اسلامی ما ریشه در آموزه ­های قرآنی دارد. هرقدر که در جهت تعمیق و گسترش فعالیت ­های قرآنی تلاش کنیم باز هم کم است. 

دکتر نجفیان ادامه داد: خیلی وقت­ ها ممکن است بیان شود که دانشگاه­ ها از فضای معنوی فاصله گرفته ­اند. ولی این رویداد نشانه و دلیل محکمی است مبنی بر اینکه فضای معنوی هنوز در دانشگاه ­های ما وجود دارد و دانشجویان در این فضا فعالیت می­ کنند و امیدواریم که این جشنواره و نظایر آن گسترش پیدا کند و در سال­ های آینده پربارتر و فعال­ تر باشد و علاوه بر دانشجویان، حتی اعضای هیئت ­های علمی هم در این فعالیت­ ها وارد شوند.­

***

آیت ا... خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان:

قرآن و عترت همیشه در کنار هم هستند

آیت ا... خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان نیز ضمن تشکر از زحمات همه کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش­ کرده­ اند، به مسئله «عترت» که در کنار قرآن در نام این جشنواره آمده است اشاره کرد و گفت: این مسئله مورد تاکید خاص پیامبر اکرم(ص) مخصوصاً در سال پایانی عمر گرانقدرشان نیز بوده است و یکی از مشکلات فعلی جهان اسلام به این دلیل است که در بین مسلمین متاسفانه این دو با هم جمع نشده است.

وی افزود: ما ایرانی ­ها ارادت خاصی به اهل بیت داریم و ایران اسلام را با مغز و محتوای دقیق آن پذیرفت است؛ چون کشوری با فرهنگ و تمدن 8 هزار ساله، قطعا باید گزینشی متناسب با همین مدنیت ریشه­ دار خود داشته باشد و از این رو اسلام را پذیرفت و ناب­ ترین، جذاب ­ترین و شیرین ­ترین بٌعد اسلام یعنی قرآن را در کنار اهل­ بیت قبول کرده است.

امام جمعه زنجان در ادامه بیان کرد: انس با قرآن، سیره پیغمبر بوده است و از همان روزهای نخست اسلام آموزش قرآن روش پیغمبر و صحابه بوده است. به طوری که وقتی اعراب بادیه نشین حجاز برای دیدن پیامبر به مدینه می ­آمدند و چند روزی در جوار ایشان بودند، پیامبر به اصحاب دستور می­ دادند که در کنار مسائل اعتقادی مانند توحید، نبوت، معاد و نماز، مقداری از قرآن به آنها یاد دهند.

وی با اشاره به اینکه «اهل القرآن اهل الله» هستند، گفت: یعنی اهل قرآن نزدیک به خداوند و مقرب به درگاه خداوند هستند و یکی از کارهای اهل­ القرآن، انس با قرآن و خاصه عمل به قرآن است. البته که قرآن نور است و خاصیت نور هم ایجاد روشنی و گرماست و نور باعث حرکت می ­شود.

***

حجت ­الاسلام دکتر بهرام بهرامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان:

900 نفر راه یافتگان به مرحله پایانی جشنواره

حجت­ الاسلام دکتر بهرام بهرامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان هم ضمن خیرمقدم به میهمانان به تشریح جزییات این دوره از مسابقات پرداختند.

وی اعلام کرد: جشنواره سی­ وسوم در مراحل ابتدایی خودش در سطح دانشگاه ­های وزارت علوم و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور و بعد از آن در 5 منطقه کشور برگزار شد و نفرات برتر به این جشنواره راه پیدا کرده اند.

در مجموع حدود 900 نفر در 6 بخش و 32 زیربخش در این جشنواره با هم به رقابت پرداختند و در کل حدود 300 داور آثار شرکت کننده را بررسی کرده­ اند و در مرحله پایانی نیز از 30 داور مطرح و بین­ المللی برای جشنواره استفاده کرده ­ایم.

وی بخش­ های مختلف جشنواره را به این شکل معرفی کرد:

  1. بخش آوایی؛ با 435 نفر شرکت کننده در 9 زیرمجموعه تحقیق، ترتیل، حفظ 5، 10، 20 جزء و حفظ کل قرآن، دعا، مناجات، تواشیح و اذان
  2. بخش معارف؛ 170 نفر شرکت کننده در رشته­ های مفاهیم نهج­ البلاغه، حفظ موضوعی قرآن، احکام، آشنایی با احادیث، سبک زندگی اسلامی ایرانی، آشنایی با سیره معصومین، ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با صحیفه سجادیه و پرسمان معارفی
  3. بخش پژوهش؛ 57 نفر، شامل مقاله و تفسیر کتاب
  4. بخش فناوری؛ تولید نرم ­افزار، کانال و شبکه­ های مجازی
  5. بخش ادبی؛ شعر، داستان نویسی و نمایشنامه نویسی
  6. بخش هنری؛ شامل خوشنویسی، عکس، فیلم کوتاه، طراحی پوستر، نقاشی، تذهیب، مُعَرَب و مُنَبَت کاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که گمان نرود که شرکت کنندگان در مسابقات فقط حاصل کار دانشگاه هستند، گفت: این عزیزان سال­ های سال و قبل از ورود به دانشگاه زحمت کشیده اند و دانشگاه فضایی را فراهم کرده که پس از ورود به دانشگاه هم در این زمینه­ ها فعالیت خود را ادامه دهند و به حال خود رها نشوند.

حجت ­الاسلام بهرامی در ادامه با بیان اینکه در بحث قرآن همه برنده هستند و اینجا برنده و بازنده وجود ندارد، افزود: ما از داوران خبره و بین ­المللی استفاده کرده­ ایم اما به هر حال نگاه داور، نگاه انسانی است و از این رو عزیزانی که جزو منتخبین نیستند زیان نکرده ­اند؛ چون کار آنها برای قرآن بوده است.

***

دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

تنوع در رشته­ های مسابقه وجه بارز سی­ وسومین جشنواره

دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی اعلام کرد: آنچه که به عنوان سیاست­ های معاونت فرهنگی  و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه قرآن است، در درجه اول می­ خواهیم گفتمان­ سازی قرآنی را در دانشگاه­ ها داشته باشیم؛ چراکه اگر قرار است فضای دانشگاه به فضای مطلوب خودش برسد، چنین جشنواره­ هایی نقش اساسی دارند. وی به بعضی دیگر از برنامه ­های وزارت علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی بصورت تیتروار به شرح ذیل اشاره نمود:

  • سیاستی در پیش خواهیم گرفت که چنین رویدادهایی در طول سال تحصیلی هم انجام شود؛
  • تاکید و توجه به رشد فضایل دینی در دانشگاه­ ها از دیگر سیاست­ های مجموعه وزارت علوم است؛
  • زمینه سازی برای تدبیر بیشتر و فهم قرآن برای دانشجویان، اساتید و پرسنل؛
  • زمینه سازی  برای رشد خلاقیت ­های دانشجویی در زمینه ­های دینی و دانشجویی؛
  • نهادینه­ سازی فعالیت ­های قرآنی که الان هم در دانشگاه ­ها ساری و جاری است؛
  • گسترش پژوهش، چه به صورت مستقل و چه در قالب رساله­ ها و پایان­ نامه­ هایی که در دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می­ شود؛

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار روابط عمومی دانشگاه زنجان، وجه بارز و مشخصه متمایز کننده این دوره از جشنواره­ های قرآنی را تنوع قابل ملاحظه در انواع حوزه­ ها و 32 زیر حوزه دانست که برای پاسخ ­گویی به تمام سلیقه ­ها و ذائقه ­ها برای فعالیت دانشجویان در زمینه مسائل قرآنی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین این جشنواره را نماد هم­ گرایی و همکاری دستگاه­ های مختلف آموزش عالی دانست.

 

عکس های جشنواره را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

;
ارسال شده در مورخه: 20-06-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان