خانه  :: اساتید  :: اخبار

حجت‌الاسلام صالحی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی:
تشیع، هویتی جز هویت تشکیلاتی ندارد/ امید رهبری به جوانان و آینده مبتنی بر واقعیت‌ها است



به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: از مهمترین راهبردهای اهل بیت(ع) مبارزه با تحریف یا همان مبارزه فرهنگی بود، چرا که مخالفان درصدد برچیدن دین نبودند، بلکه تفسیر جدید از دین متناسب با منافع خودشان داشتند.

مبارزه فرهنگی بدون رویکرد تشکیلاتی حاصلی ندارد
وی با تأکید براینکه امروز هم راهی جز کار فرهنگی با رویکرد انقلابی نداریم، افزود: دومین راهبرد ائمه اطهار(ع) این بود که مبارزه فرهنگی را به‌صورت تشکیلاتی و شبکه‌ای انجام می‌دادند؛ ردپای تشکیلات و شبکه‌سازی از همان زمان پیامبر(ص) تا امام عسکری(ع) کاملا مشهود است و اصولا تشیع، هویتی جز هویت تشکیلاتی نداشته و ندارد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه اگر این رویکرد نبود با این همه هجمه و ابزارهایی که درصدد منحل کردن تفکر اهل بیت(ع) بودند چیزی از تشیع نمی‌ماند، تصریح کرد: کار تشکیلاتی یعنی مبارزه فرهنگی را با هدف مشترک، انسجام، پیوستگی و هم‌افزایی پیش بردن. تشکیلات اهل بیت(ع) به حدی قوی بود که تنها ۴۰ روز پس از واقعه کربلا، اولین خونخ‌واهی امام حسین(ع) در سیستان اتفاق افتاد.

نقش شبکه‌های مردمی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
حجت‌الاسلام صالحی با تأکید براینکه کار فرهنگی جز با کار شبکه‌ایِ منتهی به هم‌افزایی نتیجه نمی‌دهد، به نقش شبکه‌های مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: نگویید ساختارهای دولتی هستند و کار می‌کنند؛ تا مردم در صحنه نباشند دولت کارش را درست انجام نمی‌دهد. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز همه مردم ایران پای کار نبودند، اما همان عده اندک چنان قدرتمندانه کار شبکه‌ای داشتند که افکار عمومی اکثریت را جلب کردند.

وی ادامه داد: در شرایطی که باتوجه به خفقان ساواک و فعالیت تشکیلاتی گسترده حزب توده، حتی مراجع تقلید انقلابی معتقد بودند نمی‌شود انقلاب کرد و شاه را بهتر از کمونیست ها(حزب توده) می‌دانستند، امام باور داشت اگر عناصر مؤمن انقلابی هم‌افزایی کنند انقلاب به ثمر می‌نشیند و انقلاب را از حلقه‌های سه و پنج نفره شروع کرد.

مرگ انقلاب زمانی است که به بهانه وجود حاکمیت، احساس وظیفه خود را کنار بگذاریم
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به نمونه کارهای فرهنگی شبکه‌ای در سیره رهبر معظم انقلاب و شهیدبهشتی در پیش از انقلاب، گفت: در ۴۰ سال گذشته نیز کار تشکیلاتی انقلابی بوده که به رغم همه موانع و کاستی‌ها مردم را پای کار نگه داشته است؛ امروز که شبکه‌های معاند در ابعاد متعدد مشغول سم‌پراکنی هستند، اگر دلسوزان انقلاب احساس وظیفه انقلابی خود را به بهانه وجود حاکمیت کنار بگذارند روز مرگ انقلاب خواهد بود.

اولویت مشارکت مردمی در نگاه رهبر انقلاب
وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا دو رویکرد مردم محوری و دولت محوری نسبت به انقلاب اسلامی وجود داشته است، افزود: تاکید رهبرمعظم انقلاب همواره بر انقلاب مردمی و اقتصاد مردمی بوده و اینکه مردم باید مشارکت داشته باشند. حتی اگر فردی انتخاب شود که نسبت به انقلاب، انحراف دارد باز هم خیرش بیش از فردی است که کارآمد است، اما پشتوانه رأی مردمی ندارد.

حجت‌الاسلام صالحی اضافه کرد: این همه نقدینگی موجود در جامعه باید در چرخه اقتصاد سالم به کمک مردم بیاید، اما در حال حاضر زیرساخت‌ها برای ورود مردم به اقتصاد کشور فراهم نیست.

جریان سلطه با کار جبهه‌ای پیش می‌رود
وی با بیان اینکه در طرح ضیافت رضوی، درصدد تمرین روش‌های هم‌افزایی برای اثرگذاری فرهنگی در جامعه هستیم، یادآور شد: البته این به معنای یکی شدن تشکل‌ها نیست، بلکه بایستی جبهه‌ای کار کنیم؛ چنان که جریان سلطه دارد با همین شیوه کارش را به سرعت پیش می‌برد و هنر، اقتصاد و سیاستش همه را به هم گره زده به گونه‌ای که با هالیوود، بازار غذا، پوشاک و اسلحه می‌سازد.

امید رهبری به جوانان و آینده مبتنی بر واقعیت‌ها است
معاون فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ابراز کرد: راهبرد سوم ائمه طهار(ع) در مبارزه فرهنگی که دال بر بیانیه گام دوم انقلاب است، امیدبخشی به جامعه است؛ اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم از امیدآفرینی می‌گویند، شعار نیست، چرا که ما در واقعیت پیروز هستیم اما نتوانسته‌ایم این واقعیت‌ها را درست به مردم نشان دهیم.

حجت‌الاسلام صالحی خاطرنشان کرد: ما در مدیریت رسانه و اذهان مردم، آسیب پذیر هستیم، به گونه‌ای که دشمن توانسته با کار رسانه‌ای خود اذهان را مدیریت کرده و در ادراک مردم از واقعیت‌ها اثرگذار باشد.

فرونشاندن پهباد، محاسبات سیاسی دنیا نسبت به ایران را تغییر داد
وی با اشاره به فرونشاندن پهباد آمریکایی توسط ایران گفت: در تقابل با دشمن تاکنون این حد از پیچیدگی نظامی را شاهد نبوده‌ایم؛ ضمن اینکه در این واقعه افتخارآفرین، فقط پهباد ساقط نشد بلکه محاسبات سیاسی دنیا تغییر پیدا کرد، به گونه‌ای که حتی همراهان ایران مانند چین و روسیه پیام دادند که روابط ما با ایران مستحکم‌تر از گذشته خواهد بود.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان به برخی دستاوردهای کشور در حوزه علمی به‌ویژه نانوفناوری اشاره و تصریح کرد: نانو علمی برخاسته از انقلاب اسلامی است که بدون ورود به بازی‌های سیاسی پیش رفت و اکنون ما جزء ۴ کشور اول جهان در علم نانو هستیم و کشورهای رتبه‌دار در علم نانو برخی کالاهای ما را پیش خرید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ تولیدات ما در این عرصه به یک میلیارد دلار می‌رسد، افزود: آمریکا با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون هزینه به فناوری نانو دست یافته، در حالی که ایران تنها با صرف ۱۴ میلیون دلار؛ ضمن اینکه فناوری نانو در ایران فقط محدود به دانشگاه نیست و در شبکه‌های دانش آموزی نیز رشد قابل توجهی داشته است.


ارسال شده در مورخه: 03-06-1398