خانه  :: اساتید  :: اخبار

تقدیر از عضو هیات علمی دانشگاه زنجان
از عضو هیات علمی دانشگاه زنجان به عنوان نفر برگزیده و برتر مربوط به اولین جمع سپاری نخبگانی تقدیر شد



تقدیر از عضو هیات علمی دانشگاه زنجان به عنوان نفر برگزیده و برتر مربوط به اولین جمع سپاری نخبگانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در عرصه زیربنایی و تولیدی با موضوع «مشارکت در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه»

 

در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان اولین جمع سپاری نخبگانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از جناب آقای دکتر مهدی اقبالی استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه زنجان به عنوان نفر برگزیده و برتر با کسب «رتبه سوم نظر مشورتی در عرصه زیربنایی و تولیدی» در موضوع «مشارکت در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه» با اهدای جایزه و لوح سپاس توسط دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیر و قدردانی گردید.

صبح دوشنبه 27 بهمن ماه 1399 مراسم تقدیر از برگزیدگان اولین جمع سپاری نخبگانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به میزبانی مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع و با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از معاونان، مدیران، روسای کمیسیون ها و نمایندگان کمیته های تخصصی دبیرخانه مجمع، نمایندگان اندیشکده ها و پژوهشکده ها و جمعی از نخبگان و صاحبنظران کشور، پژوهشگران و نمایندگان مراکز علمی و نفرات برگزیده از میان مشارکت کنندگان مردمی و نخبگان و با شرایط ویژه و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ساختمان مرکزی مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین به صورت مجازی در سراسر کشور برگزار گردید.

بر اساس گزارش رئیس مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این فرایند با مشارکت نخبگان، پژوهشگران و مراکز علمی در سراسر کشور اجرا و در آن بیش از 36250 نفر بازدید و 2354 نفر ثبت نام و 739 مورد ایده و مشارکت محتوایی ثبت گردید.

این اقدام با همکاری دبیرخانه بنیاد نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه های جامع در سراسر کشور و اندیشکده ها برگزار شد و هدف از آن تاکید بر نقش محوری مشورت با مردم، استفاده از تجربیات کشورهای مختلف جهان در رجوع به نظرات نخبگان، توجه به ظرفیت های فکری نخبگان جامعه و مردم جهت ایجاد تحول در سیاستگذاری، برقراری ارتباط مستقیم سیاستگذاران با انبوه مردم و کاهش فاصله حاکمیت با شهروندان و تولید سرمایه اجتماعی بوده است.

این فرایند در سه مرحله شامل ارائه ایده اولیه، ارائه بندهای پیشنهادی در سیاست های کلی و جمع بندی اولیه انجام شد و کلیه مراحل در هیات های داوری به ریاست اعضای مجمع مورد داوری و بررسی قرار گرفت و همچنین از ظرفیت اندیشکده های معین در قلمرو موضوع داوری ایده‌ها استفاده گردید.

جمع سپاری در حکمرانی امروز با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این فرایند که به نوعی مکمل فرایند سنتی گذشته است، پای طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاستگذاری کشور باز می نماید و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بهترین و مطلوب‌ ترین نتیجه بدست آید. بر این اساس، جمع سپاری (Crowdsourcing) مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی نشات گرفته است. این رویکرد در بسیاری از کشورهای جهان برای سیاستگذاری های کلان استفاده گردیده و زمینه ساز تحول در سطوح مختلف تصمیم گیری شده است. برای نمونه می‌توان به سامانه قانون باز اتحادیه اروپا اشاره نمود که در فرایند قانون نویسی از مشارکت عمومی بهره می گیرد. در واقع جمع سپاری، به همراه سایر روش های مشارکت جویانه، فرصت های تازه ای را برای فعالیت مردم جامعه ایجاد می‌ نماید تا همه شهروندان و ذینفعان برای موضوعات مختلف سیاستگذاری مرتبط با تصمیمات کلان کشور دخیل باشند و سیاستگذاران را نیز به ابعاد عینی و ملموس موضوعات جامعه و اقشار مختلف نزدیک تر می نماید و سبب اتخاذ تصمیمات آگاهانه ‌تر سیاسی برای حاکمیت می گردد. همچنین فرصت های تازه ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایند های سنتی سیاستگذاری ارائه می نماید.

نظرات برتر مشورتی به کمیسیون های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه و از آنها به منظور بهره برداری در فرایند تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه استفاده خواهد گردید.

این موفقیت ارزنده را به جناب آقای دکتر مهدی اقبالی و خانواده بزرگ دانشگاه زنجان تبریک و تهنیت عرض می نماییم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان توفیقات روز افزون را مسئلت داریم.

;
ارسال شده در مورخه: 29-11-1399

آخرين اخبار با موضوع: اهم دستاوردها، افتخارات، نشان های دانشگاه

وعده صادق

إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ (26-01-1403)

   

معرفی 6 نفر از اساتید دانشگاه زنجان

بعنوان پژوهشگران پراستناد برتر در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری (28-09-1402)

   

مقاله استاد شیمی اقای دکتر یافتیان

طرح روی جلد مجله معتبر Diamond and Related Materials از انتشارات Elseiver شد (20-09-1402)

   

دانشمندان یک درصد برتر دانشگاه زنجان

با اعلام مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) (27-08-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
اهم دستاوردها، افتخارات، نشان های دانشگاه

عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با عنوان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شد