خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:33357   بروزرسانی: 13-12-1402

Jalal Ghasemi

جلال قاسمی، سعید گیلک
بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP با توان 5 کیلووات بر پایه پیل‌ ‌سوختی غشاء پلیمری دما بالا
Investigation of steam carbon and air fuel ratio in a 5 kW  HT-PEMFC for micro CHP system
چکيده


با توجه به جایگاه پیل­های سوختی در صنایع امروزی بررسی پارامترهای موثر در افزایش راندمان آن حائز اهمیت است. در اين مقاله ، بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP بر پایه پیل سوختی غشا پلیمری دما بالا پرداخته ‌شده­است. در اين راستا به‌منظور توليد سوخت هيدروژن از یک سيستم ريفورمينگ بخارآب با متان استفاده‌ شده­است. براي انجام اين تحقيق، از نرم‌افزار Aspen براي شبيه­سازي ريفورمينگ، پيل سوختي و سيستم بازياب گرما بکار گرفته ‌شده است. در بخش ريفورمينگ نتايج شبيه‌سازي نشان مي­دهد که کسر مولي هيدروژن توليد شده برابر 79.38 درصد مي­باشد که در مقايسه با نتايج آزمايشگاهي داراي خطاي نسبي 1.32 درصد است. همچنين در مقایسه دو مقدار 4 و 4.8 براي پارامتر نسبت بخار به سوخت، در عملکرد سيستم ريفورمينگ، ميزان هيدروژن توليد ­شده به مقدار 2.55 درصد افزايش و درصد کسر مولي مونواکسيدکربن به مقدار 37.5 درصد کاهش پيدا مي­کند. همچنين توان و راندمان الکتريکي آن به ترتيب 2.55 و 1.8 درصد افزايش و راندمان حرارتي سيستم به مقدار 1.4 درصد کاهش پيدا مي‌کند. علاوه بر آن نتايج مي‌دهد که برای نسبت هوا به سوخت 4.58 در SCR=4، به حداکثر راندمان حرارتي 41.05 درصد مي‌رسد.