بازدید:39827 بروزرسانی: 13-12-1402
جلال قاسمی، سعید گیلک
بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP با توان 5 کیلووات بر پایه پیل سوختی غشاء پلیمری دما بالا Investigation of steam carbon and air fuel ratio in a 5 kW HT-PEMFC for micro CHP system
|
با توجه به جایگاه پیلهای سوختی در صنایع امروزی بررسی پارامترهای موثر در افزایش راندمان آن حائز اهمیت است. در اين مقاله ، بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP بر پایه پیل سوختی غشا پلیمری دما بالا پرداخته شدهاست. در اين راستا بهمنظور توليد سوخت هيدروژن از یک سيستم ريفورمينگ بخارآب با متان استفاده شدهاست. براي انجام اين تحقيق، از نرمافزار Aspen براي شبيهسازي ريفورمينگ، پيل سوختي و سيستم بازياب گرما بکار گرفته شده است. در بخش ريفورمينگ نتايج شبيهسازي نشان ميدهد که کسر مولي هيدروژن توليد شده برابر 79.38 درصد ميباشد که در مقايسه با نتايج آزمايشگاهي داراي خطاي نسبي 1.32 درصد است. همچنين در مقایسه دو مقدار 4 و 4.8 براي پارامتر نسبت بخار به سوخت، در عملکرد سيستم ريفورمينگ، ميزان هيدروژن توليد شده به مقدار 2.55 درصد افزايش و درصد کسر مولي مونواکسيدکربن به مقدار 37.5 درصد کاهش پيدا ميکند. همچنين توان و راندمان الکتريکي آن به ترتيب 2.55 و 1.8 درصد افزايش و راندمان حرارتي سيستم به مقدار 1.4 درصد کاهش پيدا ميکند. علاوه بر آن نتايج ميدهد که برای نسبت هوا به سوخت 4.58 در SCR=4، به حداکثر راندمان حرارتي 41.05 درصد ميرسد. |