خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:9226   بروزرسانی: 02-12-1399

Massoud Moradi

مسعود مرادی
رابطه فرسودگی شغلی با انگیزه پیشرفت معلمان
چکيده


نقش و تاثیر سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی انسان برکسی پوشیده نیست. فرد ممکن است نسبت به شغل خود احساس خستگی و دلزگی کند که به تبع آن کارایی و اثربخشی او کاهش می یابد و این نقصان کارایی به نوبه ی خود، خستگی و دلزگی بیشتر را سبب می شود. بر این مبنا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرسودگی شغلی با انگیزه پیشرفت معلمان و تحقیق از نوع پیمایشی/همبستگی بوده.ابزار های مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ هستند. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهرستان اردبیل در مقطع متوسطه فنی و حرفه ای و نمونه های مورد نیاز به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده از روش های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تحلیل یافته ها نشان داد که با وجود عدم ارتباط بین نمره کل فرسودگی شغلی با انگیزه پیشرفت، بین خورده مقیاس های فرسودگی شغلی با انگیزه پیشرفت، رابطه معنی داری به دست آمد