خانه  :: اساتید  :: اخبار

گزارشی از دوره حامیم2
گزارشی از دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی و اجتماعی دانشگاه های استان زنجان(حامیم2)



دوره استانی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حامیم با ریاست حجت الاسلام و المسلمین شامی(رئیس سابق دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان) و دبیری جناب آقای صمدی برگزار شد.

دوره توانمندسازی فعالین فرهنگی سیاسی و اجتماعی دانشگاه با عنوان حامیم(حلقه های میانی) با اهداف تقویت بنیه اعتقادی و فکری دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی، امید آفرینی و تقویت نشاط و روحیه فعالیت های جمعی، تقویت انگیزه برای نقش آفرینی در سال تحصیلی و حضور میدانی در دانشگاه ها، استعداد سنجی و استفاده حداکثری از توانمندی ها و ظرفیت های دانشجویان و استفاده از فرصت شبکه سازی و تیم سازی دانشجویان مستعد، دومین سال هست که در سطح دانشگاهی و استانی برگزار می شود.

به دلیل نقش آفرینی ویژه حلقه‌های میانی دانشجویی در رویدادهای مهم سیاسی و فرهنگی، شکل گیری و تقویت این حلقه‌ها همواره مورد مطالبه مقام معظم رهبری بوده است و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای تحقق این مطالبه، طرح حامیم را در سه مرحله دانشگاه، استانی و ملی برگزار می کند؛

مرحله دانشگاهی این طرح با عنوان اردوی وفاق در خرداد و تیر ماه سال جاری با هدف انس با دانشجویان و شناسایی دانشجویان مستعد برای شرکت در دوره حامیم استانی برگزار شد. در مرحله استانی که از تاریخ ۲۷ مرداد لغایت ۲ شهریور ماه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد؛ طرحی با تجمیع ظرفیت استان بود علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت انسجام اهل ایمان، به آموزش و تربیت نیروهای مستعد برای رسیدن به حلقه‌های میانی پرداخته شد.

مرحله استانی این دوره در قالب سه بخش تدارک دیده شده بود؛ آموزشی، مهارت آموزی و فوق برنامه های فرهنگی که هر یک از این بخش ها شامل قسمت های مختلفی میشدند.

بخش آموزشی از دو بخش آموزش رسمی در نوبت صبح و نشست‌ها در نوبت عصر تشکیل شده بود. در بخش آموزش رسمی سه عنوان درس توسط مجریان استانی انتخاب شده بود. درس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین مجید نقیلو مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و سرکار خانم دکتر مریم احمدی عضو گروه معارف دانشگاه زنجان ارائه شد. درس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین سعید احمدی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان و درس هم رزمان حسین علیه السلام توسط حجت الاسلام والمسلمین عنایت الله شامی رئیس سابق دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان زنجان ارائه می‌شد. در نشست‌های عصرگاهی نگاه انگیزه بخشی و ایجاد نگاه دقیق به مسائل روز جامعه و دانشگاه مد نظر بود. نشست های برگزار شده در طول دوره با عناوین زیر به دانشجویان ارائه شد: "جریان شناسی فکری دانشگاه"، با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی اطهر، "دشمن شناسی و تحلیل تحولات منطقه و جهان" با بینش دکتر سلمان رضوی و موضوع "جهاد تبیین منطق بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی"، با بینش استاد حسین شمسیان در طول دوره حامیم ارائه شد.

بخش مهارت آموزی: حلقه های میانی نیازمند یادگیری و کسب مهارت در حوزه‌های شناخت مسئله، طراحی برنامه‌های فرهنگی و حل مسائل هستند در بخش بعدی با سرفصل مهارت آموزی، دانشجویان شرکت کننده در طرح حامیم استان زنجان، در رویدادی با عنوان "روایت حقایق" که بعد از فرمان جهاد تبیین مقام معظم رهبری توسط حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در دو بخش طراحی شده بود، حضور یافتند که شامل آموزش‌های رسانه‌ای مانند توانمندسازی ساخت کلیپ و پادکست و توزیع در فضای مجازی که از نیازمندی‌های دانشجویان اثر گذار در فضای مجازی است و با توجه به اینکه حلقه های میانی نیازمند یادگیری و کسب مهارت در حوزه‌های شناخت مسئله، طراحی برنامه‌های فرهنگی و حل مسائل  هستند، ارائه شد؛ آموزش و تولید محتوای رسانه ای در دو نیمروز پایانی کارگروه‌ها، ساخت کلیپ، ساخت پادکست و الگوریتم‌های انتشار محتوا در فضای مجازی به دانشجویان با تدریس آقایان علی سپاسی و علی اصغر موذنی ارائه شد آموزش کالک نویسی نیز در سه نیمروز ابتدایی رویداد با راهبری رهبر میدان و رهیاران و با هدف طراحی نقشه فرهنگی جهت شناسایی مسئله، راه حل و فرایند برگزار شد . چهار گروه برتر این بخش؛ گروه (کوله بار عشق) با حضور آقایان امیر مهدی صفی‌لو، علیرضا سلامیان از دانشگاه آزاد و آقایان امیرحسین جلیلی مقدم، مهدی دولتیاری و امیرحسین احمدی از دانشگاه زنجان، گروه (شهید محمد جهانگیری) با حضور آقایان علی غفاری فروتن، مهدی خوشمنش، محمد مهدی ضیایی، علی رضایی و محمد رفیعی از دانشگاه زنجان و گروه (مشکات) با حضور خانم ها آیدا بهرامی، سید مائده موسوی، مهدیس حبیب خدایی و آیدا ناصر از دانشگاه علوم پزشکی گروه (تسنیم) با حضور خانم ها زهرا مظفری، سیده معصومه حسینی، مریم امامی، بیتا بخشی، فاطمه محمدی و مبینا محمدی از دانشگاه فرهنگیان انتخاب شدند که به مرحله ملی این طرح راه پیدا کردند. دانشجویان در این بخش تمامی این مهارت‌ها را کسب کردند که در پایان اهدای جوایز به نفرات رویداد روایت حقایق نیز صورت گرفت.

در بخش سوم دوره با عنوان فوق برنامه‌های فرهنگی می‌توان به قسمت های متنوع مانند  جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور آقای ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری زنجان ،شبی با شهدا با حضور راوی دفاع مقدس رحمان هادی پور ،برنامه های ورزشی و اکران فیلم مصلحت اشاره کرد .

افتتاحیه و اختتامیه طرح حامیم استان زنجان نیز با حضور آیت الله علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان زنجان و آیت الله ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با استقبال دانشجویان همراه بود ‌. هم چنین گفتنی است که اجرای این طرح با حمایت های مالی و معنوی دانشگاه های استان و هم چنین استانداری زنجان به نحوی جذاب و اثر گذار برای دانشجویان تدارک و برگزار شد . در پایان دوره نیز قرعه کشی کمک هزینه عتبات برای تعدادی از شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود . اردوی مشهد مقدس نیز برای دانشجویان شرکت کننده فعال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان به تفکیک دانشجویان برادر( ۵ لغایت ۹ مهر ماه) و خواهر (۹ لغایت ۱۳ مهر ماه) برگزار شد.

 
 

ارسال شده در مورخه: 22-07-1402

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

رسا، جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان کشور

ویزه اساتید، کارکنان و دانشجویان (28-01-1403)

   

دوره فرهنگی-تفریحی حامیم

ویزه فعالین و علاقه مندان فعالیت های فرهنگی (26-01-1403)

   

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان در حمایت از پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف