خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:24764   بروزرسانی: 04-03-1398

Amir Jabbari

طيبي سيدكميل,جباري امير,شاطري محمد,كوچك زاده ميثم
Impact of the Internet on Exports: An Empirical Study on the Selected ASEAN+3 Members and Iran
بررسي ميزان  تاثير اينترنت برجريان  صادرات
چکيده


پيدايش اينترنت و فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) به عنوان ارمغان هزاره سوم، عرصه هاي گوناگون زندگي بشر را متحول کرده و جهان را به سوي دهکده جهاني سوق داده است. "اينترنت" با از ميان بردن محدوديت هاي زماني و مکاني در روابط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم جهان، هزينه هاي اقتصادي ناشي از «ارتباطات» را به شدت کاهش داده است. يکي از مهم ترين فرايندهاي اقتصادي که در حوزه تجارت بين الملل با ارتباط مستقيم و غير مستقيم بين کشورها ميسر مي شود، جريان صادرات کالاها و خدمات است که «اينترنت» توانسته در قالب فرايند نوين تجارت الکترونيکي به طور قابل ملاحظه اي آن را رونق بخشد. در اين پژوهش تلاش کرده ايم تا با مطالعه تجربه چند کشور عضو اتحاديه «آسه آن + 3» و ايران، تاثير استفاده از اينترنت بر جريان صادرات اين کشورها را بررسي کرده و ميزان آن را محاسبه کنيم. بر اساس نتايج به دست آمده از برآورد يک مدل همزمان به روش داده هاي تابلويي در مورد اطلاعات مربوط به کشورهاي سنگاپور، فيليپين، تايلند، مالزي، کره جنوبي، ژاپن، اندونزي، چين و ايران را که در سال هاي 1992-2002 بررسي کرده ايم، به طور متوسط افزايش يک درصدي در آمار استفاده کنندگان از اينترنت در هر يک از اين کشورها باعث 0.?44 درصد افزايش در حجم صادرات آن کشور مي شود. با اين حال، با فراگير شدن کاربرد اينترنت در آينده نزديک، ضريب تاثيرگذاري آن به مراتب بيشتر خواهد شد.