خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:20465   بروزرسانی: 28-09-1399

Loghman Ebrahimi

لقمان ابراهیمی
چالش های فعاليت های روانشناسی و مشاوره در مدارس: پژوهش کيفی
counseling
چکيده


مقدمه: فعالیتهای روانشناسی و مشاوره مدرسه مجموعه خدماتی مبتنی بر نیازهای دانش آموزان فراهم می سازد و با مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان در بافت مدرسه و از دیدگاه روانشناختی سروکار دارد. با این حال شواهد حاکی از آن است چالشهای متعددی کیفیت، عملکرد و اثربخشی این فعالیت ها را دامن زده است. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای فعالیتهای روانشناسی و مشاوره در مدارس اجرا شده است. روش شناسی: داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده است. نمونه گیری از جامعه آماری مدیران، مشاوران، معلمان و دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 91 – 92، از نوع هدفمند بوده که در پژوهش های کیفی کاربرد بیشتری دارد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل چارچوبی استفاده گردید که براین اساس، یک چارچوب موضوعی تنظیم و موضوعات کلیدی شناسایی گردید. یافته ها: 48 مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گردید. 3 موضوع اصلی و 30 زیر موضوع در تبیین چالشهای فعالیت های روانشناسی و مشاوره شناسایی شد که موضوعات اصلی شامل چالش های فردی، محیطی و سازمانی بودند. نتیجه گیری: عوامل متعددی بر کیفیت فعالیتهای مشاوره مدارس تأثیر می گذارد که به صورت متقابل علت و معلول یکدیگرند، بنابراین، هر گونه تلاش به منظور بهبود کیفیت فعالیت های مشاوره ی مدارس، نیازمند اقدامات سیستماتیک و هماهنگ با شناخت عمیق موانع و چالشها است که در این پژوهش، چالشهای فعالیتهای مشاوره مدرسه در سه حیطه فردی، محیطی و سازمانی شناسایی و طبقه بندی شدند. واژه‌های کلیدی: فعالیت های روان شناسی و مشاوره مدرسه، چالش های فردی، محیطی و سازمانی، پژوهش کیفی