خانه  :: اساتید  :: اخبار

نشست مشترک بین ‌المللی
دانشگاه زنجان و آکادمی علوم مغولستان در دانشگاه زنجان برگزار گردید



 

نشست مشترک بین المللی دانشگاه زنجان و آکادمی علمی مغولستان عصر روز دوشنبه 25 خرداد 1394 با موضوع فرهنگ, تمدن و تاریخ مشترک ایران و مغولستان طی قرن های 13-14 در آسیا, در سالن اجتماعات شهید شهریاری دانشگاه زنجان برگزار شد. در این نشست اهمیت تاریخچه مشترک دو کشور ایران و مغولستان مورد تأکید قرار گرفت و مطالعه تاریخچه مشترک آغازی بر تفاهم و همکاری های دوجانبه شمرده شد. طبق مذاکرات انجام شده میان طرفین مقرر شد همکاری های علمی بین المللی بین دانشگاه زنجان و آکادمی علمی مغولستان در زمینه مطالعه و پژوهش در باب تاریخ و فرهنگ مشترک میان دو کشور، علوم کشاورزی، علوم پایه و مهندسی و معدن در آینده صورت گیرد.

در نشست مشترک بین ‌المللی دانشگاه زنجان و آکادمی علوم مغولستان که با حضور آقای جعفری نماینده محترم وزارت امور خارجه، آقای داودی نیا، نماینده محترم وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، هیأت رئیسه دانشگاه، رئیس اداره همکاریهای علمی بین المللی، روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی و استادان برگزار گردید، دکتر جمشیدی با بیان این که دانشگاه زنجان از دانشگاه های جامع کشور بوده و بالغ بر  10 هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل دارد، گفت: این دانشگاه هم اکنون دارای بیش از 400 هیئت علمی تمام وقت می باشد.

رئیس دانشگاه زنجان با تصریح اینکه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه  در چهار دانشکده کشاورزی، مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی صورت می‌گیرد، افزود: دانشکده کشاورزی به عنوان دانشکده مادر در دانشگاه محسوب می شود و دانشگاه دارای یک پژوهشکده فناوری ‌های نوین زیستی و هم چنین دارای یک واحد رشد می باشد که حمایت های لازم از استعدادهای درخشان و  ایده های برتر را به عمل می آورد. دکتر جمشیدی اظهار داشت: دانشگاه زنجان دارای یک پردیس به نام پردیس سهروردی نیز می باشد که آمادگی پذیرش دانشجویان داخلی و خارجی را دارد.

رئیس دانشگاه افزود: دانشگاه زنجان قدمت بالایی دارد و امسال چهلمین سال تأسیس آن بوده و مجموع فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه زنجان در 35 گروه آموزشی و سه گروه پژوهشی صورت می‌گیرد و دانشجویان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

نماینده وزرات خارجه در این نشست، این مهم را حاصل دیدارهای حاصل شده در سال 91 طی اجلاس عدم تعهد شمرد و افزود روابط ایران و مغولستان به 2000 سال قبل از طریق تجارت از جاده ابریشم بر میگردد. اقای جعفری تصریح کردند:که کشور مغولستان ابراز تمایل خود به برقراری روابط دیپلماتیک را از طریق سفیر تازه معرفی شده خود اظهار داشته ودر طی این چند روز باحضور هیئت مغولستانی در ایران توافقنامه هایی نیز منعقد شده است.

آقای داودی نیا، نماینده محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز تمایل این وزارتخانه را بر اعطای پنج بورس تحصیلی آن وزارتخانه در زمینه های ادبیات فارسی و ایران شناسی به اتباع این کشور اعلام نمودند. همچنین تاسیس کرسی زبان و ادبیات فارسی در آن آکادمی با پشتیبانی آن وزارتخانه مطرح گردید که از سوی آن آکادمی نیز مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس آکادمی علمی مغولستان، پرفسور Batbold ENKHTUVSHIN، در نشست مشترک بین‌المللی دانشگاه زنجان و آکادمی علمی مغولستان اظهار کرد: آکادمی علوم مغولستان به تاریخ و تمدن ایران برای کشور مغولستان قابل احترام می باشد. وی بیان کرد : همکاری‌های خوبی بین ایران و مغولستان از 2 هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم وجود داشته و همچنین ارتباطات خوبی نیز در زمینه صلح جهانی با همدیگر داشته ‌اند. رئیس آکادمی علمی مغولستان با بیان اینکه این آکادمی از هشت سال پیش تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمعیت کشور مغولستان به 3 میلیون نفر می‌رسد که در برابر جمعیت بالغ بر 80 میلیونی ایران جمعیت کمی می باشد. 12 مؤسسه‌ در  آکادمی علوم مغولستان هم ‌اکنون در زمینه علوم فنی، علوم تکنولوژی و علوم اجتماعی در حال فعالیت هستند. این کشور بالغ بر 130 دانشگاه دارد و علاوه براین آکادمی علمی، دو آکادمی در زمینه کشاورزی و پزشکی نیز در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

دکتر Otgon DAMBIINYAM سفیر مغولستان در ایران که یکی از اعضای هیئت مغولستانی حاضر نشست مشترک بین ‌المللی دانشگاه زنجان و آکادمی علمی مغولستان بود اظهار داشت تاریخچه کشور مغولستان به ‌ویژه در قرون وسطی در قرن‌های 13 و 14 از ارتباطات اجتناب ‌ناپذیری با کشور ایران برخوردار بوده است که درک این ارتباطات به برقراری روابط بین ایران و مغولستان کمک می‌کند.

سفیر مغولستان در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: دانشگاه زنجان یکی از دانشگاه ‌های بزرگ ایران بوده که دارای اعضای هیأت علمی زیادی است و منابع تاریخی موجود در سطح استان زنجان می تواند کمک شایانی به تجزیه و تحلیل تاریخ کشور مغولستان بکند.

وی در پایان  با اشاره به اینکه محورهای مورد نظر کشور مغولستان در حال حاضر تاریخ مغول و علوم پایه و علوم مهندسی و تکنولوژی است، خواستار همکاری های متقابل برای دستیابی به اهداف مورد نظر شد. سفیر مغولستان اولویت اصلی آکادمی علوم مغولستان را تاریخ و فرهنگ مغولستان عنوان کرد و افزود: برقراری ارتباطات خارجی در حال حاضر از مهم‌ترین اهداف این آکادمی محسوب می‌شود. وی بیان داشت  آکادمی علمی مغولستان به برقراری ارتباط با ایران در زمینه‌های علوم فنی و تکنولوژی بسیار علاقه‌مند است و امیدواریم مسئولان ایرانی به همکاری با این آکادمی پاسخ مثبت دهند.

 در انتهای مراسم بعد از بحث و تبادل نظر بین اساتید و پژوهشگران مغولستانی و اساتید دانشگاه زنجان دکتر جمشیدی رئیس دانشگاه  ضمن اهدای یادبودی به سفیر مغولستان و رئیس آکادمی علمی مغولستان اظهار داشت: پیشنهادها و خواسته‌ های هیئت اعزامی کشور مغولستان و رئیس آکادمی علمی مغولستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پاسخ لازم در خصوص مفاد تفاهم نامه و چگونگی ایجاد همکاریها در اسرع وقت به آن‌ها ارائه خواهد شد. همچنین همکاریهای سه جانبه ای بین وزارت امور خارجه، وزارت علوم و دانشگاه زنجان جهت همکاریهای علمی بین المللی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

لازم به توضیح است که قبل از برگزاری این نشست، با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، استانداری زنجان، و فرمانداری و شهرداری سلطانیه، هیات اعزامی بازدیدی از شهر سلطانیه و گنبد سلطانیه داشتند. این سفر با برنامه ریزی وزارت امورخارجه و اداره همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه زنجان صورت گرفت و دانشگاه زنجان به مدت یک روز میزبان این هیات بود. هیات اعزامی همچنین بازدیدی از مراکز مرتبط  در تهران، مراغه و تبریز نیز داشته اند.

 

عکس های نشست را در آلبوم تصاویر مشاهده نمایید.

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 26-3-1394

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان