خانه  :: اساتید  :: اخبار

ارتقا جایگاه دانشگاه زنجان در رتبه بندی نیچرایندکس
ارتقا جایگاه دانشگاه زنجان در رتبه بندی "نیچرایندکس" از 26 به 22 در بین کلیه دانشگاه های کشور



 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جایگاه دانشگاه زنجان در رتبه بندی "نیچرایندکس" از 26 به 22 در بین کلیه دانشگاه های کشور (پزشکی، غیر پزشکی، پیام نور، دولتی و غیر دولتی) ارتقاء یافت.

در زمینه علوم حیاتی (پزشکی، زیستی ...) و فیزیکی، شیمی، علوم زمین و سیاره ای رتبه کنونی دانشگاه زنجان با ورود دو مقاله از گروه فیزیک به جایگاه 22 ارتقا یافته است .

گفتنی است مقاله ی دکتر فرهاد داعی (دانش¬آموخته دکتری فیزیک)،  دکتر حسین صفری و دکتر ندا داداشی در مجله The Astrophysical Journal و مقاله خانم وحیده فرزام (دانشجوی دکتری فیزیک) و همکاران ایشان در مجله Applied Physics Letters، در ماه دسامبر وارد لیست شده است.

هر ساله "نیچر ایندکس" به رتبه بندی کشورها در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می پردازد. دانستن این امر مهم است که این رتبه بندی بر پایه بخش محدودی از دستاوردهای پژوهشی کشورها انجام می شود و برای درک بهتر جایگاه کشورها باید نظام های رتبه بندی دیگر نیز مرور شوند.

هدف این رتبه بندی شناسایی جایگاه کشورها بر پایه دستاوردهای پژوهشی آنها که کیفیت بالایی دارند، می باشد.

" نیچر ایندکس" با شمارش شمار مقاله های پدیدآوران در نشریه های نمایه شده اش، امکان رتبه بندی کشورها را بر پایه سه سنجه ی کلیدی فراهم می آورد. این سه سنجه عبارتند از :

1.شمار مقاله ها (article count) یا AC  یعنی شماره مقاله های منتشر شده در نشریه ها بدون توجه به شمار پدیدآوران

2.شمار کسری (fractional count) یا FC سهم مشارکت هر پدیدآور در نگارش یک مقاله را محاسبه می کند، کل امتیاز شمار کسری یک مقاله برابر با یک است، یعنی اگر 10 نفر در نگارش یک مقاله شرکت کرده باشند شمار کسری هر پدیدآور برابر با یک دهم است.

3.شمار کسری وزنی (weighted fractional count) یا WFC که به شمار کسری وزن اختصاص می دهد. شمار کسری وزنی ویرایش اصلاح شده شمار کسری است.

در حوزه های ستاره شناسی و اختر فیزیک به دلیل آنکه حجم انتشارات نسبت به دیگر حوزه ها در نمایه ی "نیچر" بیشتر است، به انتشارات این حوزه وزن داده می شود تا تاثیرشان کمتر شود.

دوره انتشار این رتبه بندی سالانه بوده و معیار ورود به ارزیابی داشتن مقاله در یکی از نشریه های نمایه شده در "نیچر ایندکس" میباشد.

بر پایه گزارش "شپرینگر نیچر" در سال 2017، ایران توانسته است در رتبه بندی کشورهای "نیچر ایندکس" جایگاه 33 جهان را به دست آورد. در ویرایش پیشین این نظام، ایران در جایگاه 38 جهان بود. نتایج تازه "نیچر ایندکس" نشان می دهد که ایران سومین کشور آسیای غربی بر پایه کسری وزنی مقاله های حوزه علوم طبیعی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 28-11-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان