خانه  :: اساتید  :: اخبار

در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان به ثمر رسید:
طراحی و ساخت سیستم آزمایشگاهی ارتباط دید مستقیم لیزری با پهنای باند 150Mb/s



سیستم  ارتباط دید مستقیم لیزری، با بهره‌گیری از فرستنده­­­ و گیرنده‌های اپتیکی، در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد. تکنولوژی مورد استفاده در این نمونه آزمایشگاهی کاملا بومی، نوآورانه و ارزان قیمت است و از تکنولوژی HotPlugable بهره‌می‌برد. مستقیما از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند، لذا تطابق کامل با تجهیزات  مخابراتی موجود و پروتکل TCP/IP و TDM  در لینک‌هایSDH  و Ethernet  با پهنای باند 150 Mb/s را دارد.

سیستم امکان برقراری ارتباط دید مستقیم لیزری در مواردی که فیبر نوری با دشواری صورت می‌پذیرد بکار می‌رود. به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: امکان جایگزینی با فیبر نوری در شرایطی که اجرای فیبر نوری با دشواری انجام می‌شود مانند عبور فیبر از عرض رودخانه ، ارتباط امن بین دو مرکز برای شرایط اضطراری و پشتیبان روشهای دیگر ارتباطی در فواصل نزدیک، لینک مخابراتی با حجم بالا با نصب سریع در فواصل نزدیک از جمله کاربردهای آن است. تلاش برای ساخت نمونه نیمه صنعتی از نمونه آزمایشگاهی و تحقیقات برای افزایش برد سیستم تا ۱۰۰ متر  و بالاتر در حال انجام است.

استفاده از لیزر مادون قرمز جهت برقراری ارتباط مخابراتی در فضای آزاد بر خلاف امواج رادیویی تاثیرات منفی بر بافت‌های زنده ندارد و مصون از تداخل امواج رادیوئی است.

این مهم که قسمتی از پروزه دکتری هادی بخشی از دانشجویان دانشگاه زنجان بود با راهنمایی دکتر احمد درودی از اساتید گروه فیزیک و مساعدت مهندس زنجانی جم از اداره موبایل مخابرات استان به ثمر رسید.

لازم بذکر است که مخابرات منطقه‌ای زنجان با فراهم کردن تجهیزات مخابراتی تسهیل کننده این پژوهش بوده‌اند و  پژوهش مذکور طی بازدید فنی که توسط پرسنل مخابرات صورت پذیرفت مورد تائید قرار گرفت.

 

;
ارسال شده در مورخه: 19-09-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان