خانه  :: اساتید  :: اخبار

جایگاه دانشجو ازنظر نشاط اجتماعی و سیاسی بسیار مهم است
در نشستی با دانشگاهیان استان و مسئولان استانی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان شد



در نشستی با دانشگاهیان استان و مسئولان استانی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان شد؛

جایگاه دانشجو ازنظر نشاط اجتماعی و سیاسی بسیار مهم است

اهمیت دانشگاه در شرایط کنونی فوق‌العاده است

استاندار زنجان صبح امروز، هفت شهریورماه در نشست مسئولان استان و دانشگاه زنجان با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت بسیار جایگاه دانشجو ازنظر نشاط اجتماعی و نشاط سیاسی تأکید کرد.

  در ابتدای این نشست، رئیس دانشگاه زنجان ضمن معرفی اجمالی قسمت ها و بخش های مختلف دانشگاه زنجان از لحاظ کمی و کیفی بصورت مفصل به تشریح پروژه های عمرانی آماده افتتاح و محصولات فناورانه که پس از نشست رونمایی خواهند شد، پرداخت و درخصوص پروژه های آتی نیز به حاضرین توضیح داد، سپس استاندار زنجان در نشست سالن غدیر در دانشگاه زنجان در ابتدای سخنان خود با درود و سلام بر شهیدان و تبریک هفتۀ دولت ضمن خیرمقدم به حضار و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تشکر ویژه از ایشان برای حضور در زنجان و افتتاح دانشکده، کلنگ‌زنی و همچنین بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه تحصیلات تکمیلی و همچنین هیئت همراه.

به‌گزارش روابط‌عمومی دانشگاه زنجان، فتح‌اله حقیقی در سخنان خود با اشاره به اینکه هفتۀ دولت فرصت بسیار خوبی برای بیان خدمات‌رسانی‌ها و اقداماتی که صادقانه صورت‌گرفته برای مردم است، شرح داد: مردم با شنیدن این گزارش‌ها هم خوشحال می‌شوند و هم نقطه‌نظرات خود را درخصوص کارهایی که ما تاکنون برای آن‌ها انجام داده‌ایم -و حتماً بی‌ایراد نبوده‌اند- منعکس خواهند کرد و ما نیز با رفع ایرادها می‌توانیم بهتر به مردم خدمتگزاری کنیم. وی در ادامۀ سخنان خود ضمن تشکر ویژه از دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما امسال توفیق پیدا کرده‌ایم صرفاً در هفتۀ دولت در خدمت چهار وزیر باشیم و این در استان‌های کشور، حداقل در جاهایی که من تاکنون در آن‌ها کار کرده‌ام بی‌نظیر و کم‌نظیر است که در هفتۀ دولت میزبان چهار وزیر باشیم.

حقیقی با اشاره به اینکه این موضوع باعث افتخار استان زنجان است، گفت: این شرایط را در سال 98 استمرار داده‌ایم و در خدمت کابینۀ دولت محترم بوده‌ایم و خدمت آقای دکتر جهانگیری نیز بوده‌ایم و در هنگام حضور ایشان هم مراسم افتتاح بود. ان‌شاءا.. این پروسه را با حضور رئیس جمهور تکمیل خواهیم کرد.

استاندار زنجان در ادامۀ صحبت‌های خود به پتانسیل‌های ممتاز استان زنجان اشاره کرده و افزود: حضور اعضاء کابینۀ دولت می‌تواند منجربه بیشتر مطرح شدن پتانسیل‌های استان  زنجان در کشور شود که هم‌اکنون همین‌گونه هم شده‌است و این منجربه گشایش‌های خوبی برای زنجان خواهند شد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایفش را این می‎داند که به کابینه برای حضور در زنجان زحمت بدهد و از این بابت از همۀ وزرای محترم که در هفتۀ دولت در زنجان حضور داشتند بسیار تشکر می‌کند که منجربه گشایش‌های بسیار خوبی هم شدند، بیان کرد: از نمایندگان محترم زنجان نیز در این هفتۀ دولت تشکر ویژه دارم به‌دلیل همراهی و همکاری‌هایشان و همچنین از آقای وقفچی، نمایندۀ محترم زنجان و طارم که هم‌اکنون در این جلسه نیز حضور دارند سپاسگزارم.

استاندار زنجان در ادامۀ این جلسه با خطاب قرار دادن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: همان‌طور که در جریان هستید و مردم نیز می‌دانند، دانشگاه برای ما بسیار بسیار مهم بوده و هست و خواهد بود. امروز در شرایط ویژه اهمیت آن فوق‌العاده است و درحال آماده‌شدن برای ایجاد یک حماسۀ ملی و اقتدار ملی هستیم و دشمن هم به‌دلیل همین حماسه و اقتدار ملی عقب‌نشینی می‌کند و آن‌هم موضوع انتخابات است.

وی افزود: نکتۀ اول دراین‌خصوص اسن است که سهم دانشگاه در این حرکت، بسیار مهم است و نکتۀ دیگر اینکه جایگاه دانشگاه به‌ویژه جایگاه دانشجویان ازنظر نشاط اجتماعی ازنظر نشاط سیاسی موضوع بسیار مهمی است. حقیقی در ادامۀ بیانات خود با اشاره به موضوع پروژه‌ها که بعداز این موارد اهمیت دارد، گفت: تشریح این سه نکته را به‌دلیل کمبود وقت، در جلسۀ بعدازظهر مطرح خواهم کرد؛ درخصوص انتظارات ما، انتظارات جنابعالی به‌خصوص درخصوص نشاط دانشجو، شأن دانشگاه، هیئت‌های علمی عزیز و اساتید بزرگوار. استاندار زنجان با اشاره به اینکه اقدامات و کارهایی نیز در این زمینه انجام شده‌است ادامه داد: این اقدامات را در جلسۀ بعداز ظهر به جنابعالی شرح خواهم داد.

فتح‌اله حقیقی باردیگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را خطاب قرار داد و گفت: امروز مرکز تحصیلات تکمیلی را بازدید کردید و مسائلی را در آنجا ملاحظه کردید. تصور من این است که ما با مواجهه با این واقعیت که امروز در پژوهش رتبۀ 16 دنیا و رتبۀ اول منطقه را داریم، این تنها یک رکن از رقابت اقتصادی است و 11 رکن دیگر رقابت اقتصادی وجود دارد که باید به ثروت تبدیل شوند. وی ادامه داد: باید بپذیریم که نتوانسته‌ایم به‌اندازۀ همین جایگاهی که در دنیا و منطقه داریم این ویژگی را به ثروت تبدیل کنیم و همچنین این‌را نیز بپذیریم که حرکت‌های بسیار جدّی انجام شده‌است. حقیقی با بیان اینکه امروز با حضور دکتر غلامی از مرکز پژوهشکدۀ علوم پایه و فناوری نوین بازدید شده‌است، بیان کرد: این دانشکده یکی از مصداق‌هایی است که می‌توانند ازتباطات را قوی کند و می‌تواند واحدهای صنعتی ما را قوی‌تر و عملیاتی‌تر کرده و از روی کاغذ ببه‌روی صحنه بیاورد، می‌تواند پتانسیل‌های کشاورزی این استان را قوی‌تر کند.

استاندار زنجان افزود: آقای وزیر امروز که شما وزیر کابینه و من نیز یک خدمتگزار کوچک این مردم عزیز و شایسته هستیم، و ممکن است به‌صورت سلیقه‌ای کمک کنیم، اما بهتر است به‌گونه‌ای کمک کنیم که اگر فردا هم نبودیم؛ چراکه این پست‌ها به هیچ‌کس افاقه نمی‌کند، کسی نتواند به آن کمک‌ها خدشه‌ای وارد نکند.

وی با بیان اینکه در همین جلسه قول می‌دهد که هرچه در توان دارم کمک کنم، گفت: ولی از شما نیز درخواست دارم که دستور دهید یک ردیف بودجه، حتی حداقل برای این پژوهشکده باز شود، اگر چنین کاری انجام شود، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را به‌هم بزند، ولی اگر انجام نشود، امکان دارد آیندگان نیز به این موضوع رسیدگی نکنند – ممکن است آیندگان بیشتر از ما به این موضع رسیدگی کنند- و ما یک حلقۀ مفقوده‌ای که تاکنون وجود داشته و اشکالی که وجود داشته را رفع کنیم.

حقیقی در یک پیشنهاد به وزیر دراین‌خصوص توضیح داد: امروز بعداز سال‌ها کمیته‌ای تشکیل داده‌ام که مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌کنیم، در یک نمایشگاه بگذاریم و در سراسر کشور فراخوان بدهیم تا نخبگان، کسانی که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند –گرچه پارک ما نوجوان است، اما حرکت‌های بسیار جدّی انجام داده‌است- می‌توانند با این مواد تولید کنند، با آن‌ها قرارداد ببندیم و اگر این‌کار را با یک ردیف بودجه انجام شود، استمرار خواهد داشت و امیدوار خواهیم شد که در آینده نیز اگر تغییری نکند، حداقل به همین شکل باقی بماند.

وی در ادامه درخصوص پیشنهاد دوم خود بیان کرد: آقای دکتر، چیزهایی که بیان کردم، استدلال‌ها و دریافت‌های خودم است که طی بازدیدهای مختلف چه زمان دکتر ستاری، چه بازدیدهای خودم و بازدیدهای امروز شما متوجه شده‌ام و حرفی نیست که کسی -به‌اصطلاح- در دهان استاندار گذاشته باشد و شاید نیازی نباشد که دیگران مطالبی دراین‌خوصوص به من بگویند. حقیقی ادامه داد: این پژوهشکده که توسط پرفسور ثبوتی و دکتر کریمی که از دانشمندان ملی و فراملی کشور هستند، آن‌را اداره می‌کنند، حداقل در تربیت دانشجویان علوم پایه یکی از مراکزی است که می‌تواند با دانشگاه‌های مرکز کشور رقابت کند و شاید در برخی زمینه‌ها بالاتر از آن دانشگاه‌ها نیز باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه این چرخه صرفاً با تربیت دانشجویان تکمیل نمی‌شود، گفت: از شما خواهش می‌کنم که اینجا را در برخی از رشته‌های علوم پایه، علاوه‌بر دانشجویان داخلی، مرکز پایلوت دانشجویان خارجی نیز بگذارید. وی با بیان اینکه بورسی که وارد کشور می‌شود ازطریق دانشجویان خارجی، عنایت ویژه‌ای به این مرکز است ادامه داد: از شما می‌خواهیم عنایت ویژه‌ای به این دانشگاه داشته باشید. این مرکز هم می‌تواند آبروی کشور شود و هم می‌تواند مرکزی باشد که در دنیا جایگاه‌های ویژه‌ای داشته باشد.

وی در ادامۀ صحبت‌های خود به‌صورت پیشنهاد به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شرح داد: موضوع دیگری که دربارۀ این مرکز پیشنهاد می‌دهم این است که اکنون از صندوق توسعه رقمی یا درصدی را درنظر گرفته‌اند که وزارت علوم می‌تواند برای تجهیز آزمایشگاه‌ها استفاده کند. حضرتعالی و وزرای سابق هم عنایت داشته‌اند به این موضوع، ولی قوارۀ این مرکز از این مبالغ بیشتر است و از شما خواهش می‌کنم که حداقل رقم را مبلغی بگذارید که در قواره و جایگاه تحصیلات تکمیلی باشد.

در ادامۀ این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بیان سخنان خود پرداخت. دکتر غلامی در ابتدای سخنان خود با تبریک هفتۀ دولت و گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهید رجایی و باهنر و تمامی شهیدانی که برای ائتلای این کشور خون خود را اهداء کرده‌اند، مخصوصاً شهدای دانشگاهی و همچنین از استاندار زنجان و مسئولان استانی و همچنین رؤسای دانشگاه‌ها برای حمایت‌ از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تشکر کرده و بیان کرد: چنین نگاه‌های حمایت‌گرانه و دانش‌دوستانه سرمایه‎ایست که فارغ از ارزش‌های مادی دارد باعث انگیزه در نگاه مردم از دانشگاهیان رشد داده و تقویت می‌کنند تا توجه بیشتری به ثروت‌های معنوی خود ازجمله مراکز علمی کشور داشته باشیم.

دکتر غلامی در این سخنان خود با بیان اینکه تاریخ 40 سالۀ دانشگاه‌ها را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد، گفت: دراین‌خصوص باید این جمله‌ها را، تکرار کنم تا خوب جابیفتد؛ چراکه اکنون در موضعی هستیم که تکلیف سنگین‌تری داریم، اما این تکلیف سنگین‌تر و اهمیت امروزۀ این موضوع نباید زحمات گذشتۀ دانشگاهیان ما را کم‌رنگ کند.

وی دراین‌خصوص افزود: تلاش ما پس از انقلاب اسلامی این بوده‌است که دانشگاه را توسعه و گسترش دهیم. چیزی که قبل از انقلاب وجود داشت چه به‌لحاظ تعداد ظرفیت و هم به‌لحاظ عملکرد محدود بوده‌است؛ چراکه پیش از انقلاب در اکثر مراکز چه در مراکز صنعتی و مهم اقتصادی و ارتش، کارشناسان و مستشاران خارجی داشتیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از دلایل چنین موضوعی نبود تحصیلکردۀ ایرانی بوده‌است، بیان کرد: بعداز انقلاب این ضعف وجود داشت و یکی از وظایفی که دانشگاه‌ها داشتند و به‌نظر من به‌خوبی آن‌را انجام داده‌اند این است که در یک بازۀ تقریبی 15 ساله توانستند تمام نیازهای کشور را به تحصیلکرده‌‌های دانشگاهی به رشته‌ها را تآئمین کنند.

دکتر غلامی ادامه داد: پس از انقلاب جای خالی کارشناسان خارجی را به‌خوبی پر کردند و تمام مدیران، کارشناسان و برنامه‌ریزان کشور همگی محصول تربیت دانشگاه‌های داخلی بوده‌اند. این مقام مسئول در‌این‌باره بیان کرد: تعداد کمی به‌خصوص برای تدریس در دانشگاه‌ها اعزام به خارج داشتیم که امروز آن هم حداقل و بسیار محدود شده‌است.

وی تعداد دانشجویان بورس شده در خارج از کشور را 150 نفر عنوان کرده و افزود: این افزاد برای رشته‌های خاص درس می‌خوانند. کسانی که با پول خود برای تحصیل به خارج رفته‌اند جزء برنامۀ دولت برای تأمین نیازی نبوده‌اند، اما همۀ آن‌ها هم جزء سرمایه‌های انسانی ما هستند و ان‌شاءا... بعداز اینکه درس آن‌ها تمام شد به کشور بازمی‌گردند و به سرمایه‌های موجود اضافه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاه‌ها وظیفۀ خود را در تربیت نیروی انسانی به‌خوبی انجام بدهند.همین نیروی انسانی کشور را روبه جلو برده، دانشگاه‌ها را تقویت کرده و در دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان داخلی ما اکنون جمعیتی بیش از فارغ‌التحصیلان خارجی است و این مرحلۀ دوم تلاش‌های دانشگاه‌های ما بوده که همان تولید علم است.

وی درخصوص جایگاه علمی کشور در دنیا بیان کرد: تولید علم از اوائل یک‌سوم اول دهۀ 70 شروع شد و اکنون شاهد هستیم که در دهۀ 80 کشور جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا پیدا کرده‌ایم و هنوز هم این جایگاه را حفظ می‌کنیم؛ به‌لحاظ رتبۀ علمی، تولیدات علمی، حضور دانشمندان ما و حضور آن‌ها در دنیا.

وی با بیان اینکه هم از دانشگاه تحصیلات تکمیلی و هم دانشگاه‌های دیگر از یک درصد دانشمندان برتر دنیا، تعداد زیادی داریم و این افراد هم‌اکنون در کشورمان حضور دارند، گفت: در حوزۀ تحقیق، توسعۀ علمی و تولیدات علمی هم دانشگاه‌های خود وظیفۀ را انجام داده‌اند.

دکتر غلامی افزود: از حدود 10 سال پیش، بحث تبدیل دانش به فناوری و بعد ایجاد ثروت ازطریق علم، کمک به اشتغال و توسعۀ کشور را شروع کرده‌ایم. این پروسه مستمر اما تدریجی بوده‌است. و هم‌اکنون 196مرکز رشد داریم که همۀ این‌ دانشگاه‌ها درحال کمک و حمایت از ایده‌های جدید علمی هستند. گروه‌های جوان دارای طرح و اندیشه‌های علمی را حمایت می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: هم‌اکنون 43 پارک علم و فناوری وجود دارد که درون این‌ها بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیاد مشغول فعالیت هستند و برخی از این‌ها رشد قابل توجه، توسعه و سرمایۀ قابل توجهی به‌دست آورده‌اند و تولیدات آن‌ها در دنیا مشتری دارد و صادرات محصولات دانش‌بنیاد را انجام می‌دهند. این‎ها برای 50 سال گذشته نیست، بلکه مربوط به 10 سال گذشته هستند و گاهی سنشان به 4 یا 5 سال هم بیشتر نمی‎رسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این اتفاقات حرکت است نه انتهای کار افزود: به‌سمت آیندۀ خوبی درحال حرکت هستیم. در سال‌های گذشته دولت و به‌خصوص وزارت علوم حمایت ویژه‎ای برای این بخش یعنی استفاده از علم و دانش در تولید، رشد، توسعه و به‌خصوص حمایت از تولیدات داخلی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های ما در دو سال‌ گذشته گزارش‌های بسیاری در زمینۀ مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه و آماده کرده‌اند و تحقیقات را برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی انجام داده‌اند و بعضاً به رئیس جمهوری، بعضاً مقام معظم رهبری و نهادهای متولی مستقیم مثل وزارات کشور منتقل کرده‌اند و حاصل کار جمعی اعضای هیئت علمی به‎سمت حوزه‌های مدیریتی هداست شده‌است.

غلامی در پایان سخنان خود بیان کرد: کارهایی که در دانشگاه زنجان انجام شده، قابل توجه هستند و جایگاه علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان شناخته شده ‌است. زحمات پرفسور ثبوتی و همکارانشان و همین‌طور آقای کریمی، کارهایی ماندگار است و جزء دانشگاه‌های خوب کشور محسوب می‌شوند. وی به ظزفیت بالای دانشگاه زنجان اشاره کرده و ادامه داد: کارهای بسیار خوبی در این داشنگاه انجام شده‌است و قطعاً می‌تواند در آینده در دانشگاه‌های کشور جایگاه خود را بیشتر ارتقاء دهد.

این مقام مسئول گفت: طرح ساماندهی آموزشگاهی که وزارت علوم درحال انجام آن است تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها است و تلاش بر این است کع در این طرح دانشگاه‌های کوچک را به داشنگاه‎های بزرگ پیوند بزنیم.

پس از این نشست از 13 محصول فناورانۀ شرکت‌های دانش‌بنیاد دانشگاه زنجان باعنوان‌های پلی ال گیاهی، قرص خمیردندان، پرینتر سه بعدی رزین، تصویربرداری فراطیفی، هربال اسید، مایع نافذ فلورسنت، سامانۀ اندازه‌گیری غیرمخرب تنش‌های پسماند و خواص مکانیکی با تکنولوژی IT، کیت مولکولی تعیین ژنو تایپ اسب، کیت تشخیص الایزر و ایمنو استریپ، دستگاه تصفیه آب بر روی پره‌های کمپرسور مدل GEF6، طراحی و ساخت سامانۀ آزمون ضربۀ وزنه افتان، تدوین دانش فنی ساخت کاتالیزورهای کئوردیناسیونی برای تولید گزینشی آلفا- اولفین‌ها و پلی اولفین‌ها رونمایی شد.

عکس ها را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

;
ارسال شده در مورخه: 07-06-1398

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

تجمع دانشگاهیان زنجان در حمایت از مردم مظلوم غزه

تجمع دانشگاهیان زنجان در حمایت از خیزش دانشگاه های جهان در حمایت از مردم ستمدیده غزه (11-02-1403)

   

تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه زنجان

تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه زنجان با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، تحقيقات و فناوری (11-02-1403)

   

جلسه آمایش آموزش عالی استان با حضور معاون آموزشی وزیر علوم

جلسه آمایش آموزش عالی استان زنجان با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، تحقيقات و فناوری برگزار گردید. (11-02-1403)

   

زنجان میزبان کنفرانس بین المللی برق

زنجان آماده میزبانی از مهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی شبکه های توزیع برق (09-02-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان