خانه :: اساتید :: اخبار

اخباردفتر ریاست و روابط عمومی


برگزاری پیاده روی همگانی به مناسبت هفته سلامت
از کلیه دانشگاهیان محترم دعوت بعمل می آید در پیاده روی همگانی درون دانشگاهی شرکت فرمایند

 




قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.
قاتلی با چتر سفید خوراکی خوشمزه که گاهی مرگ آور می شود.

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان؛آخرین روزهای فروردین 98 طبیعت دوستان در دامان طبیعت مشغول چیدن گیاهاندارویی و قارچ کوهی هستند.

فرزندان خانواده درحال بازی در طبیعت و بزرگ تر ها با نیلون کیسه ای در حال چیدن گیاه دارویی و قارچ هستند.

طبیعت طارم و ارمغانخانه بیشترین میزان رویش گیاهان دارویی و قارچ گوهی را در استان زنجان دارند.

در استان زنجان نزدیک به 50 نوع گیاه و قارچ رشد می کند.

حاج رزاق 75 ساله اهل روستای ماری با کوله باری از تجربه مرتکب همان اشتباهی شد که پارسال 169 نفر را در استان زنجان راهی بیمارستان کرد.

این مسمومیت ها درنقاط مختلف کشور هم پای 3 هزار نفر را به بیمارستان  و18 نفر را به کام مرگ کشاند.

باورهای غلط در خصوص قارچ های کوهی 

صحبت از قارچ هایی است که هر ساله در پی بارش های بهاری و گرم شدن هوا سر از خاک بیرون می آورند و اغلب آنها سمی و کشنده هستند.

اهمیت این موضوع مدرس و محقق دانشگاه زنجان را یک سالی است که درگیر تحقیقی بین المللی درباره ماهیت این نوع قارچ ها کرده است.

دکتر عمارلو با تایید سمی بودن این قارچها می گوید:این تحقیق به عنوان  مقدمه ای  برای اجرای طرح مشترک با انجمن بین المللی علوم قارچ دنیا شده است .

دوباره با فکر همان باور غلط حاج رزاق به روستا برگشتم همه روستاییان درحالی خبرهای ناگوار مسمومیت  سال گذشته را شنیده بودند بازهم به غیرسمی بودن این قارچ ها اصرار داشتند.

آنها می گفتند مطابق رسم قدیم مالیدن قارچ به ظرف نقره و وجود حشرات دراطراف قارچها نشان از غیر سمی بودن آنهاست.

حاج رزاق می گفت:وقتی قارچ چیده شده را به ظرف نقره ای می مالیم اگر سیاه نشود آن قارچ غیر سمی است.

با نگرانی از این اصرار ها ،سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان  رفتم.

قارچ های کوهی سمی هستند.

دکتر زراعتچی با قاطعیت ،از سمی بودن اغلب این قارچها خبرداد.

فروش این قارچ های جمع آوری شده  دربازارتوسط دست فروشان  دیگر دغدغه من از احتمال مسمومیت مصرف کنندگان بود.

این موضوع را هم با ناصحی کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان درمیان گذاشتم.

ناصحی از تشکیل تیم هایی دربازار برای کنترل توزیع احتمالی این قارچها خبرداد و از جمع آوری آن ها توسط کارشناسان بهداشت گفت .

هیات علمی دانشکده دارو سازی زنجان هم گفت: طبق مطالعات انجام گرفته، پنج هزار نوع قارچ در دنیا شناسایی شده که از این تعداد 100 نوع آن دارای سم کشنده هستند.

دکتر حسینی می گوید:معروف ترین قارچ سمی دنیا آمانیتا (شکل ظاهری شبیه به قارج های پرورشی دارند)نام دارد که مطالعات انجام گرفته نشان می دهد در صورت مصرف، سم این قارچ 95 درصد افراد  مصرف کننده را به کام مرگ می کشاند .

وی گفت: امکان تشخیص قارچ سمی و قارچ خوراکی برای مردم وجود ندارد و اغلب مردم با حضور در دامان طبیعت و مشاهده این نوع ماده تصور می کنند که مصرف آنها هیچ نوع عارضه ای ندارد.

این محقق گفت: بطور معمول مصرف قارچ سمی تا بروز علائم آن 6 تا 10 ساعت و شروع علایم شدید مسمومیت نیز 24 تا 48 ساعت بطول می کشد و در این میان اقدامات درمانی بهنگام تاثیر بسزایی دارد.

مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

به گفته احمدی ، پزشک عمومی: استفراغ ، درگیری کبدی ،دردهای گوارشی آن هم درساعتهای اولیه ،علائم اصلی افرادی است که  از قارچهای سمی استفاده کرده اند .

احمدی می گوید: کبد وکلیه اصلی ترین اعضاء هستند که دراثر بی توجهی شهروندان وخوردن قارچهای سمی به آنها آسیب وارد می شود ولی درمجموع مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.

این پزشک می گوید: هر گونه تاخیری، به بروز عوارض سمیت کبدی و کلیوی ناشی از مسمومیت با آمانیتا را نشان خواهد داد که در این صورت نیاز به جراحی های پیوند کبد و و در مواردی به مرگ نیز منتهی می شود.

پاد زهری برای قارچهای سمی وجود ندارد.

با نگرانی از غفلت احتمالی مصرف کننده گان این قارچها دوباره واین بار ، با آقای نوری  ،کارشناس جهاد کشاورزی زنجان به جمع اهالی روستای ماری رفتم تا شاید تلاشم چاره ساز باشد.

 نوری در جمع اهالی روستا گفت که: این قارچهای سمی اغلب درزیر درختان بلوط، صنوبر و کاج مشاهده می شوند وتا کنون پادزهری برای مسمومان آن تهیه نشده است.

این کارشناس از اهالی روستا خواست در صورت برخورد با این مسمومیت ها، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارایه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشند.

هوا به گرمی می رود و روزهای آینده روزهای سرگشودن این قارچهای سمی و من امیدوار به نتیجه گرفتن مثبت روستانشینان وعلاقمندان به طبیعت.

اگر از جنبه تفننی برداشت قارچ های خودرو در طبیعت بگذریم ، بی شک یک خرید مطمئن می تواند ضامن سلامتی همه افراد باشد.

گفتنی است در استان زنجان روزانه حدود 2 تن قارچ در 80 واحد خانگی و صنعتی تولید میشه که دو برابر نیاز مصرف کنندگان دراستان است.

همین خبر در خبرگزاری صدا وسیما

 




ثبت‌نام برای رویداد بهاری کارنو آغاز شد
ثبت‌نام برای رویداد بهاری کارنو آغاز شد/ گردهمایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته نانو در اردیبهشت‌ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ستاد ویژه‌توسعه فناوری‌نانو در نظر دارد در سال ۱۳۹۸، رویداد کارنو با رویکرد تغییر نگرش نسبت به فضای کسب کار را در دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور برگزار کند. دانشگاه زنجان اولین میزبان رویداد کارنو در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.
این رویداد در تاریخ ۹ الی ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های نانو برگزار خواهد شد.
رویداد کارنو (دارای استاندارد سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) یکی از برنامه‌های آموزشی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو که تا کنون سی و چهار رویداد در دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شده است. در این رویداد‌ها با استفاده از تجارب اساتید مجرب و کارآزموده، مفاهیم شروع یک کسب و کار، از پرورش ایده تا چگونگی نوشتن بوم کسب‌وکار، تجاری‌سازی و بازاریابی محصول، تیم‌سازی، آشنایی با مالکیت فکری و چگونگی جستجو و ثبت پتنت آموزش داده می‌شود.
در این رویداد سه‌روزه؛ فضای ورود به کسب و کار شبیه‌سازی شده و شرکت‌کنندگان با ادبیات و همچنین چالش‌های ایجاد یک کسب و کار آشنا می‌شوند. محتوای آموزشی این رویداد در قالب کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و همچنین مسابقه کسب و کار به صورت کار تیمی به شرکت کنندگان ارائه می‌شود. در روز پایانی نیز شرکت کنندگان ایده‌های خود را در مقابل داوران ارائه نموده و تیم‌های برتر معرفی و به آن‌ها جوایزی اهدا می‌شود.
از برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی این رویداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آشنایی با مدل بوم کسب و کار
آشنایی با مباحث مالکیت فکری
آشنایی با جستجو و ثبت پتنت
آشنایی با روش‌های بازاریابی و تجاری سازی
آشنایی با کارآفرینان موفق
شناخت توانمندی‌های فردی و شخصیتی
کار تیمی
حل مسئله و خلاقیت
مدیریت هزینه و خرید
تفکر تحلیلی و تصمیم سازی
در این رویداد علاوه بر گواهینامه ستاد فناوری نانو گواهینامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با کد بین المللی ارائه می‌شود، همچنین افراد توانمند و جویای کار به منظور اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان، به مجموعه‌های متقاضی نیرو و یا کارورز معرفی می‌شوند.



تسلیت حضور آقایان قزلباش و ندرخانی

عرض تسلیت درگذشت پدر گرامی آقای غلامرضا قزلباش و پدر مقام آقای محمد ندرخانی

ما همه فانی و بقا بس توراست

همکار گرامی

جناب آقای غلامرضا قزلباش

 همکار گرامی

جناب آقای محمد ندرخانی

مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم و صبر جمیل برای جنابعالی، خانواده محترمتان و سایر بازماندگان خواهانیم.

به اطلاع همکاران ارجمند می رساند مجلس ترحیم امروز (31 اردیبهشت) از ساعت 15 الی 17 در حسینیه بیسیم (خیابان دکتر آیت، کوچه مصطفی علوی) برگزار خواهد شد.

 




میلاد منجی عالم بشریت مبارک
میلاد حضرت مهدی موعود عج الله تعالی فرجه شریف تهنیت باد

روز طلوع خورشید

روزی که آسمان
در حسرت ستاره نباشد
روزی که آرزوی چنین روزی
محتاج استعاره نباشد
ای روزهای خوب که در راهید!
ای جاده های گمشده در مه !
ای روزهای سخت ادامه !
از پشت لحظه ها به در آیید !
ای روز آفتابی !
ای مثل چشم های خدا آبی !
ای روز آمدن !
ای مثل روز ، آمدنت روشن !
این روزها که می گذرد ، هر روز
در انتظار آمدنت هستم !
اما
با من بگو که آیا ، من نیز
در روزگار آمدنت هستم ؟

 

قیصر امین پور

 




تجلیل از دانشجوی برگزیده کشوری
دانشجوی کارشناسی علوم ورزشی دانشگاه زنجان به عنوان برگزیده کشوری در سال ۹۷ مورد تقدیر قرار گرفت

مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه، اسفندماه 1397 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حسن نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید.

در این مراسم مبین حاجی حسنی، دانشجوی مقطع کارشناسی علوم ورزشی ورودی سال 1393 دانشگاه زنجان نیز به عنوان برگزیده مرحله کشوری بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه در سال ۱۳۹۷ مورد تقدیر قرار گرفت.

انتشار بیش از ۱۵ مقاله علمی در کنفرانس ها و ژورنال های معتبر، ترجمه و تالیف و تدوین کتب علمی و... از سوابق پژوهشی وی است. در عرصه فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌توان به فعالیت‌های قرآنی، نماینده گی انجمن های ورزشی دانشگاهی، دبیری کانون سلامت، عضویت در شورای مرکزی انجمن های علمی علوم ورزشی، کسب مقام های قهرمانی و مربی گری و داوری در رشته های ورزشی شطرنج، شنا، نجات غریق، کبدی، برگزاری رویداد های ورزشی و دیگر فعالیت های راهبردی در ورزش دانشگاهی اشاره نمود. همچنین کسب عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۹۶ و عضویت در بنیاد ملی نخبگان از دیگر افتخارات وی است.

 

این موفقیت ارزشمند را به ایشان و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می نماییم.




عطار صدای بخش معترض جامعه است
عطار صدای بخش معترض جامعه است/ نمایشنامه‌های اقتباسی از آثار عطار عمق ندارد.

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌و پنجمین روز از اولین ماه سال، در تقویم رسمی ما به عنوان روز ملی عطار نام‌گذاری شده است. همین نامگذاری سبب شده 25 فروردین هر سال، عطارپژوهان و عطار دوستان به زادگاه و آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ رهسپار شوند و طی یک یا نهایتا دو روز برنامه‌ای با یاد عطار داشته باشند، ولی آیا این یک یا دو روز تمام سهم عطار از ایران امروز است؟ آیا نباید عطارکه خود را از هفت یا هشت قرن پیش تا به اینجا رسانده را به ذهن مخاطب امروز نزدیک کرد؟ سهم عطار در تصحیح و پژوهش چیست و چرا گنجینه بزرگ داستان‌ها و روایت‌های عطار در اقتباس‌های ادبی ما به سمت سفر میل می‌کند؟ این سوالات و سوالات دیگر بهانه‌ای شد تا در آستانه روز ملی عطار با مهدی محبتی، پژوهشگر و دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان که کتابی درباره عطار در دست نگارش دارد، گفت‌وگویی داشته باشیم که به شرح زیر است:
در ابتدا کمی درباره وضعیت عطارپژوهی در سال‌های اخیر توضیح بدهید به نظرتان چقدر کار می‌شود؟ اطلاع دارید که به تازگی پژوهشی درباره عطار صورت گرفته یا خیر؟
در مورد عطار کارهای زیادی در حال تکوین است، که امسال منتشر خواهد شد؛ یکی از این آثار، کتاب خودم است که حدود ۶ سال روی آن کار کردم و امیدوارم که امسال یا سال آینده منتشر شود. تازه‌ترین کار برای عطار که جدیدا منتشر شده، تصحیح «تذکره‌الاولیا» است، که شفیعی‌کدکنی آماده کرده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد. می‌توان گفت مهم‌ترین کاری که امسال درباره عطار انجام شده، همین تصحیح تذکره‌الاولیا شفیعی‌کدکنی است. کار بنده هم یک کار پژوهشی درباره عطار است و در واقع تحلیل مبانی عرفانی زمانی و عطار است، که کار مفصلی است، ولی هنوز به طور کامل آماده نیست و نمی‌توان خیلی درباره آن صحبت کرد.
تصحیح و چاپ آثار عطار به چه صورت است؟
در مورد عطار کارهایی که قبلاً پورنامداریان کرده بود، تصحیحاتی که شفیعی‌کدکنی انجام داده و به‌خصوص کار «هلموت ریتر»، جزو کارهای اساسی است که انجام شده. بعد از آن خیلی کار آن‌چنانی صورت نگرفته است. البته سهیلا صارمی، پوران شجیعی و خود استاد فروزانفر قبلا روی عطار کار کردند، ولی غیر از این کارها، کار متفاوتی انجام نشده است.
شعر عرفانی عطار در میان شاعران دیگر چه جایگاهی دارد و تاثیر او بر شاعران بعد از خود را چگونه می‌بینید؟
عطار شاعر بسیار ممتاز و متفاوتی است. برخی با استناد به شعر مولانا که: «عطار روح بود و سنایی دو چشم آن/ ما از پی سنایی و عطار آمدیم»، یک مثلث از این سه شاعر تشکیل می‌دهند و می‌گویند سنایی کار را شروع کرده، عطار آن را ادامه داده و مولانا به کمال رسانده است؛ اما این تصور اساساً غلط است، چون عطار دنیایی بسیار متفاوت و متمایز از مولانا و حتی سنایی دارد و نباید عطار را دنباله آنها دید؛ بلکه باید خودش را به صورت مستقل دید، که بنده در همین کتاب در دست نگارشم این‌ها را بررسی کرده‌ام.
 ویژگی عرفان عطار این است که با گزاره‌های متعارف و مقبولی که در جامعه رایج است سر سازگاری ندارد و به قول دکتر زرین‌کوب به نوعی صدای بخش معترض جامعه است و این‌طور نیست که بگوییم طبق الگوی نظام احسن، هر چه که به او گفتند، آن‌ها را پذیرفته و تبلیغ کرده است؛ بلکه عطار دستگاه عرفانی متفاوتی دارد که با بسیاری از گزاره‌های عرفانی نابهنجاری‌های اجتماعی و بعضا بی‌معنایی وجود ستیز می‌کند، اما با این وجود، دو سر دارد؛ یک سر آن تسلیم و سر دیگر کاملاً اعتراض است. به همین خاطر به او سخنگوی جناح معترض جامعه می‌گویند، که متاسفانه به خاطر شرایط اجتماعی و فرهنگی عرفان عطار خیلی پیرو پیدا نکرد؛ چون عرفان فرهنگی ما بیشتر عرفان تسلیم است تا اعتراض یا مقابل.
 البته افرادی چون شیخ محمود شبستری هم داریم که می‌گوید: «مرا از شاعری خود عار ناید/ که از صد قرن چون عطار ناید». یا مثلا فروزان‌فر می‌گویدبشر باید ۴۰۰ سال دیگر برود تا بفهمد عطار چه می‌گفت و چه منظوری داشت. در هر حال نگاه جهان مدنی و زبان عطار کاملاً از سنت عرفانی ما متمایز است.
آیا قبل از عطار هم شاعر یا ادیبی با این نوع نگاه به عرفان داریم یا اینکه عطار اولین کسی است که از عرفان برای اعتراض بهره می‌جوید؟
یکی حلاج است، که می‌توان گفت عطار به نوعی ادامه عرفان حلاجی یا به عبارتی نو حلاجی است؛ منتها حلاج به زبان عربی است و میراث او خیلی به زبان فارسی نیست. علاوه بر این بخشی از نگاه سنایی هم در عطار یافت می‌شود. سنایی دو نوع نگاه دارد، به همین خاطر دچار تعارض‌های سهمگینی در وجود خودش هست. در واقع بخشی از نگاه سنایی به عطار می‌رسد، اما عطار، آنچه که از سنایی به دست او می‌رسد را به نوعی تفکیک و دسته‌بندی می‌کند. در مجموع بیشتر از همه میراث نگاه حلاجی است و بخشی هم از عرفای دیگری است که از خراسان و غرب جهان اسلام به عطار رسیده است.
درباره تذکره‌الاولیا به عنوان یکی از آثار مهم مولانا بحث‌های تاریخی فراوانی است که می‌گوید روایت‌های آن، ساختگی است؛ به نظر شما آیا عطار در ساخت این روایت‌ها عمد داشته، یا جایگاه مشایخ و صوفیه به صورتی بوده که این داستان‌ها به صورت غلوآمیز درباره آن‌ها گفته شده است؟
عطار در مقدمه تذکره‌الاولیا می‌گوید که چون دیدم زمانه از جهت توجه به میراث عرفانی رو به افول نهاد است و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند؛ بنابراین به خاطر وضعیت اجتماعی و دور شدن مردم از میراث عرفانی، سعی‌کند که بهترین و گزیده‌ترین روایت‌ها و گفته‌های عرفا را جمع کند، تا از بین نرود -شبیه کاری که علامه مجلسی برای حدیث می کند- که در این گردآوری، کار درست و نادرست همه چیز جمع می‌شود و این طور نیست که همه روایت‌هایی که آورده را خود او قطعاً قبول داشته باشد. از طرفی تصویر تذکره‌الاولیا دو بخش است، که در انتساب بخش اول آن به عطار، تقریباً شکی نیست، ولی قسمت دوم که بعداً اضافه می شود،  محل اختلاف است؛  ضمن اینکه جامی هم  در نفحات الانس می‌گوید: "گفته‌هایی که به عطار منسوب کرده‌اند." یعنی با نوعی احتیاط می‌گوید، شاید این گفته‌ها از عطار نباشد؛ بنابراین ما در اینجا با سه مسئله سروکار داریم. یک اینکه آیا تمام تذکرةالاولیا از عطار هست یا خیر؟ دوم اینکه آیا فقط بخش اول تذکرةالاولیا از عطار است یا اینکه بخش دوم آن هم هست؟ و سوم در صورت ثابت شدن اینکه هر دو بخش از عطار است، عطار خود چقدر به این روایت‌هایی که ذکر کرده اعتقاد داشته است؟ چون ممکن است ما حرف‌هایی بزنیم، یا چیزهایی از دیگران نقل کنیم، که خودمان هم خیلی با آن موافق نباشیم، اما باید آنها را منتقل کنیم. این همان بحثی است که افرادی چون مهدی حمیدی، علی دشتی و منتقدین عطار خیلی به آن توجه نکردند و از این جهت عطار را مورد نقد و نقض قرار دادند، که مثلا زبان عطار خیلی قوی نیست، یا مثلا میراثش عقل‌ستیز است؛ ولی باید توجه کرد نقش عطار به عنوان کسی که حدود 2000 روایت را جمع کرده است، بیشتر نقش جامع ممتازی است که می‌خواسته میراث را از خطر دور نگه دارد؛ ضمن اینکه بنیاد نگاهش، اساسا انسان‌گرایانه و احترام به کرامت انسان است؛ البته نه انسان آرمانی عرفان، بلکه انسانی که با گوشت، خون و تمام وجودش درد و رنج می کشد و نمی تواند تسلیم متعارفات عرفان باشد.

شما از اقتباس جدیدی که «بهروز غریب‌پور» از داستان «شیخ صنعان» در قالب «نمایش اپرای عروسکی» روی صحنه برده و خیلی هم استقبال شده؛ اطلاع دارید؟ به طور کلی نظرتان درباره این گونه کارها چیست؟
بنده یکی، دو تا از کارهای این چنینی غریب‌پور مثل «شمس و مولانا» را دیده‌ام، منتها داستان «شیخ صنعان» را ندیده‌ام. این کارها از نظر ساده‌سازی مطالب خوب است، چون به هرحال مطالب را ساده و به زبان روز ارائه می‌دهند، ولی کار غریب‌پوریا مثلا «پری صابری»، هیچ عمق لازم را ندارد و خیلی سطحی است. در واقع آن‌ها فرم کار را می‌گیرند، اما اصلا نمی‌توانند به عمق پیام و نگاه مولانا، عطار، حافظ و... نزدیک شوند، چون کار آنها این نیست. مشکل فرهنگی ما این است که آن بزرگانی که در مورد آثار بزرگ عرفانی استخوان خرد کرده‌اند، زبان و فرم امروز را ندارند و کسانی هم که به فرم و زبان امروز مسلط هستند، عمق لازم برای این فرهنگ را ندارند. بنده کار جدید غریب‌پور را ندیده‌ام، اما «شیخ صنعان» مهم‌ترین و کلیدی‌ترین قصه همه آثار عطار است، حتی به نوعی از خود «منطق‌الطیر» هم مهم‌تراست؛ بنابراین بعید می‌دانم که آن عمق عجیبی که در قصه شیخ صنعان و خود عطار است، بتواند در یک نمایش عروسکی نشان داده شود، البته بنده باید ابتدا این نمایش را ببینم، اما اما اگر بخواهم آثار دیگر غریب‌پور را معیار قرار دهیم، بعید می‌دانند به آن عمق نگاه‌ نزدیک شده باشد.
به نظر شما چطور می‌توانیم آموزه‌های بزرگانی چون عطار را برای مخاطب امروز نزدیکتر و ملموس‌تر کنیم؟
این مسئله یک مقدار اراده جمعی می‌خواهد. باید برنامه‌ریزی کلان صورت گیرد و از طریق آموزش و پرورش و خانواده‌ها کار ارائه شود و اصلا دولت بخواهد این آموزه‌ها گسترش پیدا کند. البته این موضوع یک مقدار وضعیت اقتصادی مناسب‌تر، آدم‌های مستعد و مسئولین می‌خواهد که کادرسازی کنند و کاری نیست که با چاپ چند کتاب و نظیر این کارها انجام شود. چون اصلاً الان کسی کتاب نمی‌خواند و به فرهنگ توجه ندارد. امروز مردم بیشتر درگیر مسائل دلار، ویزا، ماشین، ناامنی روحی و این قبیل مسائل هستند و بزرگ‌ترین قربانی آن هم ادبیات و فرهنگ است. بنابراین این مسئله کار ساده‌ای نیست که بتوان با چهار تا کتاب یا نمایشنامه مردم را به آن نزدیک کرد.
در دهه‌های اخیر کتاب‌های مثل شاهنامه و برخی داستان‌های مثنوی مولانا برای کودکان بازنویسی شده است، اما هیچ وقت با عطار چنین کاری نشده است، به نظر شما آیا چنین قابلیتی برای آثار عطار هم وجود دارد؟
بله صددرصد، چون همان‌طور که عرض کردم ،عطار حدود ۲ هزار قصه دارد که پتانسیل بازنویسی دارند، اما این کار  تخصص می‌خواهد، چون روی عطار کم کار شده است. روی شاهنامه و مولانا خیلی کار شده و مطالب فراوان است، اما برای عطار تنها کار اساسی هنوز همان «دریای جان هلموت ریتر» در مرکز بحث است. البته کارهای دیگری هم انجام شده، اما کار اساسی که بتواند به بقیه خط بدهد، هنوز صورت نگرفته است.

همین خبر در خبرگزاری ایبنا




بررسی مخاطرات زمین در اردیبهشت ماه
بررسی مخاطرات زمین در اردیبهشت ماه

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین با رویکرد بررسی مخاطرات زمین در اریبهشت ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده علوم زمین با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین را در روزهای ۱۰ و ۱۱ اریبهشت ماه برگزار می‌کند.

در این نشست در محورهای زمین‌شناسی بنیادی، مخاطرات زمین‌شناختی، اکتشاف مواد معدنی و علوم‌زمین و جامعه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

انتخاب و معرفی کتاب برتر و بزرگداشت دکتر محمود احمدزاده هروی از پیشکسوتان اکتشاف منابع زمینی از دیگر برنامه‌های این رویداد خواهد بود.

پژوهشکده صنعت نفت، دانشگاه‌های کاشان، زنجان، بوعلی سینا، شهید بهشتی، یزد، دانشگاه‌های آزاد واحد دامغان، واحد کرج، پیام‌نور یزد، کمیسیون ملی یونسکو-ایران، موسسه تحقیقات آب، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم‌جوی از حامیان سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین هستند.

از میان مقاله‌های ارسال شده به دبیرخانه سی‌وهشتمین گردهمایی علوم زمین، ۱۷۵ مقاله از سوی داوران پذیرفته شده که به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهند شد.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در نیاسر
کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در نیاسر/ثبت ملی ابزارهای نجومی قدیمی از سوی محققان کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

مسؤول رصدخانه کاشان از کاهش ۹۰ درصدی آلودگی نوری در بلوار نیاسر خبر داد و گفت: با اجرای دو طرح کاهش آلودگی نوری نه تنها میزان روشنایی کاهش نیافت، بلکه موجب صرفه‌جویی ۵۳ درصدی در مصرف انرژی نیز شد.

ایرج صفایی، مسؤول رصدخانه کاشان در گفت‌وگو با ایسنا، ترویج و آموزش نجوم در سطح دانشگاهی و پژوهش در زمینه اخترشناسی را مهمترین اهداف این رصدخانه نام برد و گفت: بسیاری از افراد با کارکردهای رصدخانه آشنا نیستند، از این رو در بخش ترویجی اجازه داده می‌شود تا علاقه‌مندان از این رصدخانه بازدید کنند و در بخش آسمان‌نمای آموزشی این مجموعه با تجهیزات موجود اقدام به رصد می‌کنند.

وی با بیان اینکه این رصدخانه مجهز به دوربین‌های دوچشمی و ۱۱ ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویربرداری است، اظهار کرد: گنبد این رصدخانه تمام اتوماتیک با قطر ۴.۵ متر و به صورت دو جداره ساخته شده و تلسکوپ اصلی رصدخانه با قطر دهانه ۱۶ اینچ را در خود جای داده است.

صفایی، آشنا کردن مردم با آلودگی نوری را از دیگر فعالیت‌های این رصدخانه دانست و خاطر نشان کرد: آلودگی نوری یکی از معضلات فعالیت‌های نجومی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده است، از این رو در دانشگاه کاشان اولین انجمن آلودگی نوری را راه‌اندازی کردیم.

مسؤول رصدخانه کاشان از اجرای دو طرح کنترل نوری در نیاسر خبر داد و در این باره توضیح داد: پارکی در کنار رصدخانه به نام "باغ تالار" وجود دارد که در آن تعدادی پروژکتور نصب شده بود که بخش زیادی از نور آن به آسمان منعکس می‌شد و بر کیفیت آسمان تاریک برای فعالیت‌های رصدی اثرگذار بود؛ از این رو با همکاری دانشگاه کاشان پروژکتورهای مناسب که موجب آلودگی نوری نمی‌شود را تهیه کردیم و در اختیار شهرداری قرار دادیم.

صفایی اضافه کرد: از سوی شهرداری با ایجاد تغییراتی در پایه‌ها این پروژکتورها نصب شدند. از طریق استفاده از این پروژکتورها علاوه بر آنکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی ۵۳ درصد ایجاد شده است، موجب آلودگی نوری نخواهد شد. اجرای این طرح موجب ارتقای کیفیت آسمان منطقه شده است.

به گفته وی، شدت نور در پروژکتورهای پیشنهادی نه تنها کاهش نیافت، بلکه بر این شدت افزوده شد.

صفایی، تکمیل نورپردازی بلوار نیاسر را از دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط این رصدخانه در راستای کاهش آلودگی‌های نوری نام برد و ادامه داد: ۷۰ درصد از بلوار نیاسر مجهز به سیستم‌های روشنایی نبود، از این رو در این طرح زاویه پروژکتورها به گونه‌ای تعیین شد که از حدود ۹۰ درصد از آلودگی نوری روشنایی این بلوار جلوگیری شد.

وی با تاکید بر اینکه بخش‌های نورپردازی قدیمی این بلوار اصلاح نشده است، افزود: آلودگی نوری مانعی برای مشاهده آسمان برای ناظر زمینی خواهد شد، ضمن آنکه برخی گیاهان همچنان که برای ادامه حیات به نور نیاز دارند، به زمانی هم نیاز دارند که با عدم حضور نور، استراحت کنند.

صفایی، نمونه این موجودات را درختان نام برد که با قرار گرفتن در کنار منبع روشنایی، رشد آنها دچار اختلال می‌شود و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن فعالیت‌های برخی از حشرات از جمله تولید مثل آن‌ها با تغییر بسیار اندک شدت نور مهتاب تنظیم می‌شود و اگر ما نورپردازی‌های غیر اصولی انجام دهیم، این موجودات را به اشتباه می‌اندازیم که آیا شب بدر است یا خیر؛ از این رو تولید مثل آنها دستخوش اختلال خواهد شد و در چنین شرایطی اکوسیستم این گونه‌ها نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت و تغییر در زنجیره اکوسیستم و زنجیره غذایی را در پی دارد.

مسؤول رصدخانه کاشان تاکید کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم تنها با روشن کردن چند لامپ، هم رنگ روشنایی را اصلاح و هم شدت نور را به میزان لازم تنظیم کنیم.

به گفته این فعال حوزه نجومی، با اقدامات انجام شده علاوه بر راه‌اندازی کمپینی برای کاهش آلودگی‌های نوری، پایان‌نامه‌های بسیاری در این زمینه تعریف شده است.

مطالعه در حوزه فتومتری

صفایی، مطالعه در زمینه نورسنجی ستارگان متغیر (فتومتری) را از برنامه‌های تحقیقاتی این رصدخانه نام برد و ادامه داد: با همکاری دانشگاه زنجان مطالعاتی را در زمینه لرزش‌های ستاره‌ای با استفاده از نورسنجی اجرایی کردیم.

وی، طیف‌سنجی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی نام برد و گفت: با همکاری دانشگاه زنجان پروژه تحقیقاتی را در زمینه بررسی سرعت ستارگان اجرایی کردیم. برای این امر تعدادی از ستارگانی که با سرعت بالا به دور خود می‌چرخند را انتخاب و با اندازه‌گیری طیف نوری، پهنای طیف باند و سرعت دوران این ستارگان داده‌های به دست آمده را با داده‌هایی که با تلسکوپ‌های بزرگ منتشر شده بود، مقایسه کردیم.

اقدامات ترویجی برای آشنایی جامعه با ابزارهای نجومی

صفایی، طراحی و ساخت ابزارهای نجوم قدیمی را از دیگر فعالیت‌های این رصدخانه ذکر کرد و ادامه داد: مهمترین ابزار نجومی قدیمی "استرلاب" بوده است و از آنجایی که این ابزارها امروزه به فراموشی سپرده شده است؛ از این رو نسبت به بازآفرینی این ابزار با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت دستگاه خاصی اقدام کردیم.

وی با تاکید بر اینکه "استرلاب" ساخته شده با توجه به تغییر زاویه کنونی اجرام نجومی ساخته شده است، ادامه داد: با همکاری میراث فرهنگی اصفهان طرح "فن و مهارت ساخت استرلاب مسطح" با شماره ۱۰۵ در بخش میراث ناملموس ثبت ملی شد. در این پرونده به تاریخچه، انواع، روش ساخت و کاربرد استرلاب ایرانی پرداخته شده است. قسمتی از محتوای این پرونده، فیلم مستندی است که در این باره ساخته شده است.

 

این محقق حوزه نجوم، "استرلاب" را مهمترین ابزار نجوم قدیم توصیف کرد و ادامه داد: گرچه گستره بهره‌برداری از این ابزار نجومی از هند تا شمال آفریقا بوده است؛ اما قدیمی‌ترین، دقیق‌ترین و زیباترین نمونه‌ها همچنین بیشترین گونه‌های آن در محدوده "ایران" ساخته شده و به کار برده می‌شد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور عموم و حتی متون قدیم، نام "استرلاب" از ریشه واژگان فارسی باستان است، خاطر نشان کرد: بخش نخست آن یعنی "استر" از واژه "استاره" یا "ستاره" فارسی باستان و فارسی دری گرفته شده است که در زبان‌های هند و اروپایی نیز با اندکی تغییر به کار برده می‌شود. بخش "لاب" از فعل لابیدن به معنی "تابش کردن" در زبان پارتی گرفته شده است. این ابزار نجومی برای اندازه‌گیری زوایه قرارگیری اجرام آسمانی نسبت به ناظر استفاده می‌شده و در عین حال شبیه‌ساز آسمان هم بوده است.

صفایی با بیان اینکه در این مطالعات موفق به بازآفرینی استرلاب‌های مسطری (mestari) و زورقی شدیم، اظهار کرد: این ابزار از جنس فلز "برنج" با قطر ۲۸۰ میلی‌متر و ارتفاع ۳۹۰ میلی‌متر با هزینه شخصی ساخته شده است. این ابزار "ثلثی، مسمت" بوده و برای عرض جغرافیایی ۳۲ درجه شمالی یعنی زادگاه سازنده ساخته شده است. بر روی "استرلاب" از نام‌های فارسی برج‌های دوازده‌گانه استفاده شد و تا حد امکان نام‌های فارسی ستارگان حک شده است.

ساخت استرلاب زورقی در رصدخانه کاشان

وی اضافه کرد: بر روی این ابزار همچنین به جای عددگذاری با حروف ابجد از اعداد هند و ایرانی استفاده شده و از عدد صفر نیز درج شده تا بیانگر معرفی این عدد از ایران به دانش جهانی باشد. در پشت استرلاب نیز ساختار "ربع دستور"، بیشترین ارتفاع خورشید در طول سال در عرض‌های جغرافیایی میانی و جدول تطبیق تقویم‌ها و توابع "ظل" (سایه) که امروزه با نام تانژانت و کتانژانت شناخته می‌شود، درج شده است.

نصب ساعت‌های آفتابی

مسؤول رصدخانه کاشان، ساعت‌های آفتابی و ابزارهای نجومی قدیمی را از دیگر حوزه‌های مطالعاتی در این رصدخانه نام برد و خاطر نشان کرد: ساعت‌های آفتابی در یک بازه زمانی چند هزار ساله استفاده می‌شدند، ولی امروزه کاربردی ندارند.

وی از ساخت این ابزار نجومی در برخی از دانشگاه‌ها خبر داد و یادآور شد: در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، میدان جلفای اصفهان، روستای استرک کاشان، پارک ائیل گلی تبریز، بندر عباس، پارک مسافر سیرجان و اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه ساعت‌های آفتابی با هدف ترویج علم نجوم و آشنایی مردم با این ابزارها نصب شده است.

به گزارش ایسنا، ساعت آفتابی بزرگترین ساعت‌های آفتابی ایران است که تحت نظر رصدخانه کاشان در دانشگاه پیام نور آران و بیدگل ساخته شد. این ساعت نوع خاصی از ساعت‌های آفتابی است که با الگوبرداری از "ذات الحلق" (گونه‌ای از استرلاب است که حلقه‌هایی فلزی و متداخل دارد) طراحی شده و به مدل سیاره‌ای معروف است. قطر آن ۲ متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده و علاوه بر نشان دادن ساعت (زمان خورشیدی) با دقتی حدود ۲ دقیقه، قابلیت نشان دادن تاریخ (روز سال) را با دقت ۴ روز در بهترین حالت نیز داراست.

همین خبر در خبرگزاری ایسنا




رتبه دانشگاه زنجان در این رتبه بندی ۳۰۱ به بالا است
در بین ۴۶۲ دانشگاهی که در این رتبه بندی حضور دارند، رتبه دانشگاه زنجان ۳۰۱ به بالا است

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: رتبه بندی تایمز در خصوص «رتبه بندی تاثیر دانشگاه» منتشر شد که جایگاه ۱۲ دانشگاه ایرانی در این زمینه نیز اعلام شده است.

 

جعفر مهراد با بیان اینکه تایمز نتایج سیستم رتبه بندی جدید خود را تحت عنوان «رتبه بندی تأثیر دانشگاه» منتشر کرد، گفت: تایمز مدعی است این رتبه بندی تنها سیستمی است که دانشگاه‌های جهان را در برابر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند.

وی افزود: تایمز با استفاده از تعدادی شاخص دست به مقایسه جامع دانشگاه‌ها در سه مقوله پژوهش، دسترسی، نظارت و مباشرت زده است.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از ۱۱ مورد استفاده کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: هدف‌های یازده گانه این رتبه بندی شامل هدف ۳ با محوریت بهداشت و رفاه، هدف ۴ با محوریت آموزش کیفی، هدف ۵ با محوریت برابری جنسیتی، هدف ۸ با محوریت رشد اقتصادی، هدف ۹ با محوریت صنعت، نوآوری، زیرساخت، هدف ۱۰ با محوریت کاستن از نابرابری، هدف ۱۱ با محوریت شهرها و جوامع پایدار، هدف ۱۲ با محوریت مسئولیت مصرف و تولید، هدف ۱۳ با محوریت اقدام آب و هوایی، هدف ۱۶ با محوریت صلح، عدالت و نهادهای مقتدر، هدف ۱۷ با محوریت مشارکت برای نیل به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است.

وی عنوان کرد: بر اساس اعلام مؤسسه تایمز، دانشگاه‌ها داده‌های لازم را درباره هدف‌های یاد شده تهیه و ارائه کرده‌اند. هر هدف شامل یک رشته سنجه است که از آن برای ارزیابی عملکرد دانشگاه درباره آن هدف استفاده شده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که اگر دانشگاهی در مورد SDG ۱۷ و حداقل درباره سه هدف دیگر اطلاعات مرتبط را ارائه کند مشمول این رتبه بندی می‌شود.

مهراد اظهار داشت: از مجموع ۴۶۲ دانشگاهی که در این رتبه بندی حضور دارد، ایران دارای ۱۲ دانشگاه است. باید توجه داشت که طبق روش شناسی این رتبه بندی این ۱۲ دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه بندی به هدف SDG 17 پاسخ گفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران با کسب امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ رتبه ۴۱ این سیستم رتبه بندی را در اختیار دارد. این دانشگاه از هدف ۴ امتیاز ۷۷/۴، از هدف ۳ امتیاز ۸۳/۵، از هدف ۱۰ امتیاز ۵۷/۴ و از هدف ۱۷ امتیاز ۶۹/۹ را بدست آورده است.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: رتبه دانشگاه الزهرا با کسب امتیاز بین ۶۴/۵-۵۳/۷ در دامنه‌ای بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار دارد. این دانشگاه از هدف ۱۱ امتیاز ۷۱/۳، از هدف ۱۳ امتیاز ۶۱/۵، از هدف ۵ امتیاز ۵۹/۱ و از هدف ۱۷ امتیازی بین ۳۵/۸-۱/۴ را کسب کرده است.

مهراد افزود: رتبه دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، کاشان، کردستان، شهید باهنر کرمان، علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، تربیت مدرس و زنجان نیز از ۳۰۱ به بالا است. کل امتیاز دانشگاه‌های یاد شده بین ۵۴/۶-۲۳/۸ است.

وی اظهار داشت: رتبه دانشگاه‌های نوشیروانی بابل از محاسبه سنجه های مرتبط با هدف‌های ۱۲، ۱۳، ۱۱ و ۱۷، کردستان از هدف‌های ۵، ۱۰، ۸ و ۱۷، شهید باهنر کرمان از هدف‌های ۹ ،۵ ،۴، و ۱۷، علوم پزشکی شهید بهشتی از هدف‌های ۳، ۱۲، ۱۹ و ۱۷، تبریز از هدف‌های ۸، ۴، ۵ و ۱۷، تربیت مدرس از هدف‌های ۹، ۱۱، ۸، و ۱۷ و زنجان نیز از هدف‌های ۵، ۸، ۱۰ و ۱۷ بدست آمده است.

این چهره ماندگار علمی کشور تاکید کرد: نگاهی اجمالی به این رتبه بندی و حضور ۴۶۲ دانشگاه جهان در آن حاکی از جا بجایی شدید و غیر قابل تصور دانشگاه‌ها و احراز رتبه‌ها در مکان‌هایی است که به سختی می‌توان درباره آن قضاوت کرد.

مهراد گفت: بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان در این رتبه بندی حضور ندارند. می‌توان حدس زد که این دانشگاه‌ها اطلاعات مورد نظر نظام رتبه بندی تایمز را تهیه و ارائه نکرده‌اند.

 




همزمان با شانزدهمین کنگره علوم خاک ایران
دبیرخانه شانزدهمین کنگره علوم خاک ایران «نخستین جشنواره دانش آموزی آوای خاک» را همزمان با کنگره برگزار می کند

نظر به اینکه منابع خدادای ازجمله خاک و آب به دلایل مختلف ازجمله نگاه نادرست جامعه دچار تخریب هستند آگاه سازی دانش آموزان درخصوص اهمیت و جایگاه خاک و پیامدهای ناشی از تخریب آن برای حفظ این منابع ضروری است. در این راستا دبیرخانه شانزدهمین کنگره علوم خاک ایران مستقر در دانشگاه زنجان با همکاری وزارت آموزش و پرورش «نخستین جشنواره دانش آموزی آوای خاک» را همزمان با کنگره برگزار خواهد کرد.

همه ما می توانیم دانش آموزان پیرامون خود را برای همراهی با جشنواره و ارسال آثار دعوت نماییم. دانش آموزان علاقمند می توانند آثار خود را به صورت مقاله، انشا، داستان، عکس، خوشنویسی، نقاشی و غیره بدون پرداخت هزینه از طریق سایت کنگره ارسال کنند.

شایان ذکر است که بنابه گفته دکتر علیرضا واعظی دبیر کنگره و جشنواره، آثار در کتابی با عنوان «آوای خاک» چاپ و به آثار برتر جوایز ارزشمندی تعلق خواهد گرفت.

 

 




برگزاری مراسم اولین روز کاری دانشگاه زنجان
با حضور اعضای هیأت رییسه، اساتید و همکاران در مرکز همایش های بین المللی غدیر دانشگاه برگزار گردید

 

مراسم اولین روز کاری دانشگاه زنجان با حضور اعضای هیأت رییسه دانشگاه، اساتید و همکاران روز شنبه 17 فروردین ماه 98 در مرکز همایش های بین المللی غدیر دانشگاه برگزار گردید.

در این مراسم حاضرین از برنامه های گروه تئاتر لبخند، گروه موسیقی خاطره گل ها و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی قره داغی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) به نمایندگی از اعضای هیأت رییسه، بهره مند شدند.

در پایان پس از گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان از دست رفته در حادثه سیل های اخیر و هم دردی با آنها حاضرین با دیده بوسی و تبریک و شادباش اولین روز کاری خود را آغاز نمودند.

 

عکس های مراسم را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 




تسلیت حضور استاد بازنشسته آقای دکتر بهرام فریدی و خانم مرسلی

عرض تسلیت درگذشت مادر گرامی استاد بازنشسته آقای دکتر بهرام فریدی و مادر بزرگ خانم مریم مرسلی

 

«ما همه فانی و بقا بس توراست»

همکاران گرامی
جناب آقای دکتر بهرام فریدی

و سرکار خانم مریم مرسلی

مصیبت وارده را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحومه و صبر جمیل برای جنابعالی، خانواده محترمتان و سایر بازماندگان خواهانیم.
به اطلاع همکاران ارجمند می رساند تدفین امروز 28 اسفندماه ساعت 11 در مزار پایین، شام غریبان امشب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام رضا (ع) (اراضی پایین کوه میثاق 13) و مجلس ترحیم فردا ساعت 14:30 الی 16:30 در مسجد قبا (شهرک کارمندان) برگزار خواهد شد.




برگزاری تور دانشگاه گردی دانشجویان غیرایرانی
به جهت آشنایی بیشتر دانشجویان غیر ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه زنجان، تور دانشگاه گردی برگزار شد

در واپسین روزهای سال 1397 دانشجویان غیرایرانی دانشگاه زنجان طی تور دانشگاه گردی از امکانات و فضاهای مختلف دانشگاه بازدید نمودند.

این مهم که به جهت آشنایی بیشتر آنها با محیط دانشگاه صورت گرفت موجب استقبال این دانشجویان واقع شد و تا حد امکان تصویرسازی مختصری از مکان تحصیل در ذهنشان ایجاد نمود.

شایان ذکر است در دانشگاه زنجان تعداد 22 نفر دانشجوی غیرایرانی که در سال های اخیر اقدام به جذب آنها شده مشغول به تحصیل می باشند که 8 نفر از آنها در مقطع کارشناسی 13 نفر  کارشناسی ارشد و یک نفر در مقطع دکتری از کشورهای افغانستان، عراق، یمن و سوریه فعالیت دارند.

عکس های این تور را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 




پیام نوروزی رباست دانشگاه
امیدوارم سال پیش رو سالی همراه با تندرستی،آرامش و کامیابی روزافزون برای شما عزیزان و خانواده های گرامیتان گردد