خانه  :: اساتید  :: اخبار

تحصیل 150 دانشجوی بورسیه در خارج از کشور
در زمینه تولیدات علمی دانشگاه‌های زنجان فعالیت خوبی کرده‌اند



تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۷

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، منصور غلامی ظهر امروز در جریان افتتاح طرح‌های دانشگاه زنجان اظهار کرد: در زمینه تولیدات علمی دانشگاه‌های زنجان فعالیت خوبی کرده‌اند و از 10 سال پیش بحث تبدیل دانش به فناوری و ایجاد ثروت از طریق علم و کمک به اشتغال را آغاز کرده‌ایم.
وزیر علوم گفت: این یک پروسه مستمر است و الان 196 مرکز رشد در کشور فعال است و در کنار دانشگاه‌ها در حال کمک به ایده‌های علمی است که البته این آمار فقط مربوط به وزارت علوم است.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان حتی تولیدات خود را در بخش‌های مختلف صادر می‌کنند، افزود: قطعا این حرکت بوده و انتهای کار نیست و ما به سمت خوبی در حال پیش رفتن هستیم.

غلامی در ادامه به حمایت‌های دولت از مجموعه‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته دولت نیز در راستای تولید و توسعه علم کمک بسیاری به شرکت‌های دانشگاهی و مجموعه‌های پژوهشی کرده و حتی قطعات مورد نیاز برخی شرکت‌های تحریم شده را تامین و تهیه کرده است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در کنار این موضوعات دانشگاه‌ها پروژه‌های بسیاری در راستای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی داشتند، اضافه کرد: همین امر نیز یک دستاورد بزرگ برای مجموعه دانشگاهی محسوب می‌شود.

*جایگاه علمی ایران ثابت شده است

وی در ادامه با مقایسه وضعیت موجود کشور با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب ما در مراکز مختلف از جمله صنعتی، ارتش از حضور مستشاران خارجی استفاده می‌کردیم که این به خاطر نبود تحصیل کرده داخلی در این حوزه بوده در صورتی که پس از انقلاب اسلامی در یک بازه زمانی 15 ساله ظرفیت کشور توسط تحصیل‌کردگان داخلی تامین شد.

غلامی با اشاره به اینکه امروز همه مدیران و کارشناسان و برنامه‌ریزان همه محصول تقویت دانشگاه‌های خودمان بودند، تصریح کرد: در حال حاضر فقط  150 دانشجوی بورسیه در برای تحصیل در رشته‌های خاص در خارج از کشور اعزام شده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگا‌ه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی انجام داده‌اند و فارغ‌التحصیلان داخلی ما بیشتر از فارغ‌التحصیلان خارجی است، گفت: این موضوع از دهه 70 آغاز شده و در دهه 80 ما جایگاه خود را اثبات کردیم.

وی افزود: امروز کار وزارت علوم نیز تقویت دانشگاه‌هاست و گسترش کمی دانشگاه‌ها محدود شده و مراکز کوچک با دانشگاه‌های بزرگ پیوند می‌خورد.

غلامی در ادامه به ظرفیت مراکز علمی استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: کارهای دانشگاه زنجان قابل توجه است و اقدامات دانشگاه تحصیلات تکمیلی نیز رضایت بخش بوده است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه زنجان ظرفیت بسیار خوبی دارد و می‌تواند در آینده جایگاه خود را بین دانشگاه کشور بیشتر ارتقا دهد، افزود: امیدواریم با حمایت این مهم در آینده نزدیک محقق شود.

همین خبر در خبرگزاری فارس

;
ارسال شده در مورخه: 13-06-1398