خانه  :: اساتید  :: اخبار

«شب شعر» شبکه چهار ویژه برزگداشت مولانا
گفتگوی تلفنی با قربان ولیئی شاعر و استاد دانشگاه زنجان درخصوص این شاعر پارسی‌گوی



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه شبانگاهی که امشب ۸ مهرماه از ساعت ۲۳ با اجرای محموداکرامی‌فر روانه آنتن پخش می‌شود؛ اشعار و زندگی ادبی مولانا با حضور بهمن نامور مطلق، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرار می گیرد.
همچنین در یک گفتگوی تلفنی با قربان ولیئی شاعر و استاد دانشگاه زنجان درخصوص این شاعر پارسی‌گوی گفتگو می‌شود.
مولانا خوانی، مقدمه‌ای در باب اشعار مولانا به همراه «نقد هفته» با اجرای علیرضا بهرامی، شاعر و روزنامه‌نگار از دیگر بخش‌های برنامه امشب «شب شعر» است.
همچنین شبکه چهار سیما صبح امروز، ۸ مهرماه، به مناسبت گرامی داشت مولانا، سخنرانی حسین الهی قمشه‌ای در خصوص این شاعر پارسی‌گوی ایرانی را روی آنتن می‌برد. این سخنرانی ساعت ۱۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

یادآور می‌شود، هشتم مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز بزرگداشت مولوی» ثبت شده است. جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی و مولانا و رومی در ششم ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری در شهر بلخ دیده به جهان گشود. مولوی از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند.

همین خبر در خبرگزاری ایکنا

;
ارسال شده در مورخه: 15-07-1398