خانه  :: اساتید  :: اخبار

محبتی: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد
در همایش «بر آستان جانان» در اهواز مطرح شد؛ محبتی: بهره ما از حافظ نباید تنها به فال گرفتن باشد.



تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینا) در خوزستان، مهدی محبتی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان که در همایش «بر آستان جانان» و در نشستی با عنوان «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام» در تالار قیصر امین‌پور دانشگاه شهید چمران اهواز 22 مهرماه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب، گفت: با تامل در اشعار حافظ می‌توانیم به دیدگاه این شاعر در مورد ایران و اسلام و راهکارهای موثر او برای اوضاع جامعه امروزی برسیم.  
این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به شکل گرفتن تمدن اسلامی و برخورد ایرانیان در برابر این پدیده نوظهور افزود: در خصوص نحوه پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، اقوال مختلفی وجود دارد که برخی نظریات حاکی از پذیرش سریع دین اسلام از سوی مردمان این سرزمین است؛ برخی دیگر نیز به گذشت زمانی بیش از دو قرن برای ورود فرهنگ و تمدن اسلامی در بین ایرانیان دلالت دارد. نظریه دیگر ارتباط دو تمدن ایرانی و اسلامی را در قالب تعامل و تبادل دوسویه تعریف کرده‌اند؛ بدین معنا که هر یک از این دو تمدن، برای دیگری دستاوردها و خدمات متقابل داشته است.
وی ادامه داد: در میان اقوال و نظریات مختلف، آنچه مسلم است این است که «عدالت» و «توحید» دو دستاورد اصلی اسلام برای ایرانیان باستان بود؛ همان حلقه مفقوده‌ای که در دوران ساسانیان به‌شدت در ایران آسیب دیده بود.
مولف «سیمرغ در قاف» با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و مانند آنها به پایان رسیده یا در روزگار امروز نیز کاربرد دارند؟، تصریح کرد: شعر شاعران بزرگ ایران و خاصه حافظ، همچنان در جامعه امروز ایران کاربرد و مصداق دارد؛ چراکه حافظ در زمان خود، دردهایی را در دیوان اشعارش به نظم کشیده که غالب آنها درد امروز جامعه ما نیز هستند و روی بنیادهایی انگشت گذاشته که هنوز برای ما مساله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (اینا) در خوزستان، مهدی محبتی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان که در همایش «بر آستان جانان» و در نشستی با عنوان «شعر حافظ تلاقی‌گاه فرهنگ ایران و اسلام» در تالار قیصر امین‌پور دانشگاه شهید چمران اهواز 22 مهرماه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب، گفت: با تامل در اشعار حافظ می‌توانیم به دیدگاه این شاعر در مورد ایران و اسلام و راهکارهای موثر او برای اوضاع جامعه امروزی برسیم.  
این مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به شکل گرفتن تمدن اسلامی و برخورد ایرانیان در برابر این پدیده نوظهور افزود: در خصوص نحوه پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، اقوال مختلفی وجود دارد که برخی نظریات حاکی از پذیرش سریع دین اسلام از سوی مردمان این سرزمین است؛ برخی دیگر نیز به گذشت زمانی بیش از دو قرن برای ورود فرهنگ و تمدن اسلامی در بین ایرانیان دلالت دارد. نظریه دیگر ارتباط دو تمدن ایرانی و اسلامی را در قالب تعامل و تبادل دوسویه تعریف کرده‌اند؛ بدین معنا که هر یک از این دو تمدن، برای دیگری دستاوردها و خدمات متقابل داشته است.
وی ادامه داد: در میان اقوال و نظریات مختلف، آنچه مسلم است این است که «عدالت» و «توحید» دو دستاورد اصلی اسلام برای ایرانیان باستان بود؛ همان حلقه مفقوده‌ای که در دوران ساسانیان به‌شدت در ایران آسیب دیده بود.
مولف «سیمرغ در قاف» با طرح این پرسش که آیا تاریخ مصرف اشعار حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و مانند آنها به پایان رسیده یا در روزگار امروز نیز کاربرد دارند؟، تصریح کرد: شعر شاعران بزرگ ایران و خاصه حافظ، همچنان در جامعه امروز ایران کاربرد و مصداق دارد؛ چراکه حافظ در زمان خود، دردهایی را در دیوان اشعارش به نظم کشیده که غالب آنها درد امروز جامعه ما نیز هستند و روی بنیادهایی انگشت گذاشته که هنوز برای ما مساله است.

همین خبر در خبرگزاری ایبنا

;
ارسال شده در مورخه: 29-07-1398