خانه  :: اساتید  :: اخبار

رونمایی جمجمه بازسازی شده فسیل ۲میلیون ساله فیل در دانشگاه زنجان
نمونه بازسازی شده جمجمه فسیل 2 میلیون ساله فیل دشت مغان در دانشگاه زنجان رونمایی شد.



تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸

زنجان - ایرنا - در حاشیه برگزاری سومین همایش تخصصی و ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین از جمجمه بازسازی شده فسیل ۲ میلیون ساله فیل دشت مغان در دانشگاه زنجان رونمایی شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت بزرگداشت روز ملی فسیل و هفته ترویج علم، در حاشیه برگزاری سومین همایش تخصصی و ملی کاربرد سیالات درگیر در علوم زمین، از نمونه بازسازی شده جمجمه فسیل ۲ میلیون ساله فیل دشت مغان رونمایی شد.

علی سپهری افزود: این نمونه فسیلی به صورت دو بخش شکسته شده از بخش بالای جمجمه در شهرستان بیله سوار استان اردبیل کشف شده و بازسازی آن در قالب طرح پژوهشی برون دانشگاهی از جانب اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به دانشگاه زنجان محول شد.

وی با بیان اینکه دکتر مجید میرزایی عطاآبادی استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان، مجری این طرح بود، گفت: در جریان انجام این طرح با تهیه قالب نمونه های فسیلی اصلی و اتصال آنها به یکدیگر، بیش از ۵۰ درصد بخش های دیگر جمجمه نیز بازسازی شده و پس از اتصال قطعات به یکدیگر نمونه کامل بازسازی شده، تهیه شد.

سپهری اظهار داشت: نمونه های فسیلی اصلی و نمونه ای از فسیل بازسازی شده در موزه تاریخ طبیعی اردبیل نگهداری و به نمایش در خواهد آمد.

به گفته دکتر مجید میرزایی عطاآبادی استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان، نمونه فسیلی بازسازی شده  به گروه فیل های ماستودونی کواترنری (دوران چهارم زمین شناسی) تعلق داشته که ارتفاعی بیش از ۳ متر و وزنی در حدود ۱۰ تن داشتند.

انجمن دیرینه شناسی ایران  روز سوم آبان ماه مطابق با ۲۵ اکتبر را به عنوان "روز ملی فسیل" برگزیده است تا در این روز و به این مناسبت، ضمن معرفی فسیل‌ها برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به دانش دیرینه شناسی، از دانشجویان تا عامه مردم و معرفی کاربردهای این علم در شناخت تاریخ زمین، سرگذشت حیات و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری، ارتباط شایسته‌ای میان متخصصان این دانش بنیادی با جامعه برقرار شود.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

همین خبر در خبرگزاری مهر

همین خبر در خبرگزاری صدا وسیما

;
ارسال شده در مورخه: 04-09-1398