خانه  :: اساتید  :: اخبار

تولید انبوه چندقلو زایی گوسفند افشار در دانشگاه
چندقلو زایی گوسفند افشار در دانشگاه زنجان به تولید انبوه می رسد



چندقلو زایی گوسفند افشار در دانشگاه زنجان به تولید انبوه می رسد.

زنجان - رییس دانشكده كشاورزی دانشگاه زنجان گفت: چندقلو زایی (4 قلو زایی) در گوسفند افشار با حمایت سازمان جهاد كشاورزی استان در دانشگاه زنجان به تولید انبوه خواهد رسید.

محمدرضا عظیمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس تحقیقاتی كه از سال 85 بر روی گوسفند افشار باانتقال ژن چندقلو زایی آغاز شده در ابتدای امسال نسل سوم این میش ها موفق به چند قلوزایی شدند.

وی اظهار كرد: تاكنون از میان میش ها هشت گوسفند موفق به چهار قلو زایی شده كه در نوع خود در سطح كشور موفقیت بزرگی محسوب می شود.

رییس دانشكده كشاورزی دانشگاه زنجان تولید انبوه جوجه های مقاوم در برابر سرما توسط پژوهگشران این دانشگاه را از دیگر فعالیت های مهم این دانشكده عنوان كرد و گفت: در این طرح جوجه ای كه در محیطی با دمای 25 درجه سانتیگراد رشد می كرد، توانایی رشد در دمای 14 درجه را نیز دارد.

عظیمی افزود: این طرح با هدف كاهش مصرف انرژی در واحدهای مرغداری پرورش مرغ گوشتی صنعتی آغاز و به نتیجه رسیده است.

وی مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشكده دانشگاه زنجان را از دیگر بخش های مهم این دانشكده عنوان كرد و گفت: این دانشكده با در اختیار داشتن بخش های مهم زراعی و دامی ، ضمن فعالیت در زمینه آموزشی دانشجویان در بخش های تحقیقات نیز فعالیت های چشمگیری انجام می دهد.

رییس دانشكده كشاورزی دانشگاه زنجان با بیان اینكه از بخش های مزرعه آموزشی می توان به گاوداری 160 راسی، گوشفندداری 500 راسی اشاره كرد ، افزود: سالن های مرغداری تخمگذار و گوشتی، باغات، اراضی زراعی و مزرعه تحقیقاتی كه در آن انواع روشهای پیشرفته آبیاری تحت فشار تعبیه شده از دیگر اقدامات این دانشكده محسوب می شود.

به گفته ی عظیمی اجرای طرح های بی شمار زراعی و اصلاحی ، طرح های تحقیقاتی باغبانی و طرح های تحقیقاتی خاكشناسی از دیگر اقدامات مهم دانشكده كشاورزی محسوب می شود.

وی خاطرنشان كرد: در زمان حاضر این دانشكده دارای 25 آزمایشگاه مجهز ، چهار سایت كامپیوتری ، سایت هواشناسی ، دو كارگاه آموزشی و كارگاه ماشین آلات كشاورزی می باشد.

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 80180476

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 28-3-1391