خانه  :: اساتید  :: اخبار

مدیریت پسماند دانشگاه زنجان در راستای مدیریت سبز
طرح مدیریت پسماند دانشگاه در راستای مدیریت سبز و حمایت از اقتصاد دانش بنیان انجام می شود



دکتر ایمان شهابی قهفرخی در مصاحبه با روابط عمومی درخصوص مدیریت پسماند دانشگاه زنجان توضیحاتی ارائه نموده که در ادامه می خوانید:

این عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی و مدیر عامل شرکت زیست پایا صنعت زنجان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه زنجان، فلسفه اجرای پروژه مدیریت پسماند را مشکلات زیست محیطی که کل جامعه و به تبع دانشگاه با آن مواجه هستند بیان نمود و گفت در پی ابلاغ دستورالعمل اجرایی مدیریت سبز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و در راستای حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تولید مواد قابل استفاده از زباله ها این طرح شروع بکار نموده است.

وی با اشاره به پسماند غذایی سلف سرویس دانشگاه گفت: بطور متوسط روزانه حدود 400 کیلوگرم پسماند در دو وعده ناهار و شام تولید می شود که ارزش تقریبی آن 4 تا 5 میلیون تومان برآورد می شود از سوی دیگر هزینه دفن هر کیلو پسماند توسط شهرداری 150 تومان می باشد که با اجرای طرح پسماند علاوه بر کاهش وزن زباله تولیدی در دانشگاه و صرفه جویی در هزینه های دفن، با حذف پسماندهای خشک از پسماند تر، آثار زیست محیطی آنها کاهش می یابد.

دکتر شهابی قهفرخی در پاسخ به اینکه تاکنون چه کارهایی درخصوص این طرح صورت گرفته گفت: کارهای انجام شده را در دو فاز می توان تعریف کرد؛ یکی کارهای معمول که قبلا در کشور انجام می شد و شامل تفکیک زباله های خشک و تر و فراوری پسماند خشک می باشد و دیگری فرآوری پسماند تر و تولید خوراک دام از آن است.

وی گفت در راستای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست در مقابل پسماندها، آموزش نیروهای خدمات دانشگاه و برخی گروه های دانشجویی انجام شد و دوره آموزش کارکنان و اساتید دانشگاه نیز در حال برنامه ریزی است. علاوه بر این پس از اجرای این طرح مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی محدود و ظروف آلومینیومی جایگزین آنها شدند. همچنین در کوی اساتید تفکیک کامل پسماند از مبدأ عملیاتی و تفکیک پسماند از خوابگاه ها هم شروع شده است.

دکتر شهابی قهفرخی اضافه کرد دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی با همکاری آقای دکتر زحمتکش عضو هیأت علمی گروه علوم دامی دانشگاه و عضو هیأت رییسه شرکت زیست پایا صنعت زنجان، در قالب اختراعی به شماره 99200 ثبت شده است. میزان پروتئین و کربوهیدرات کل خوراک دام تولیدی به ترتیب  16.5% و 69% است و ار لحاظ میکروبی نیز در محدوده استاندارد قرار دارد.

وی در پایان چشم انداز این طرح را تهیه خوراک دام از کل زباله تر عنوان نموده و ابراز کرد پس از شناسایی پتانسیل های موجود در این بخش قصد داریم مسابقه هایی در راستای استفاده مجدد و اقتصادی از پسماندهای موجود در دانشگاه برگزار کنیم.

;
ارسال شده در مورخه: 04-09-1398

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان