خانه  :: اساتید  :: اخبار

جلسه ویدئو کنفرانس دانشگاه زنجان با
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC



به دعوت اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نشست مشترک مسئولان مرکز منطقه ای و ISC با هیئت رئیسه دانشگاه زنجان به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد. هدف این نشست بررسی راهکارهای عملیاتی سازی مفاد تفاهم نامه همکاری منعقد شده جهت ایجاد شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه  در سال 92 و پیگیری تفاهم نامه های منعقد شده برای گسترش سطح همکاری‌ها  می باشد.

در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر دهقانی ریاست محترم مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به معرفی اجمالی خدمات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و گفت: یکی از ماموریت ها و وظایف اساسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ثبت و ارزش گذاری کمّی و کیفی و رتبه بندی نشریات و سایر تولیدات علمی در زیرمجموعه های پایگاه پس از طی مراحل ارزیابی است.

 پایگاه استنادی در راستای کیفی سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه سازی نشریات طراحی کرده است. در این شیوه از نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل «نشریات اولیه»، «نشریات لیست انتظار» و «نشریات هسته» نمایه خواهند شد (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx).

رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران (https://ur.isc.gov.ir/) یکی از مهم ترین مسئولیت های ISC محسوب می شود. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با معرفی رتبه دانشگاه های کشور و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز دانشگاه ها، به عنوان نقشه راهی در جهت ارتقای رتبه دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی عمل خواهد کرد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور افزایش کیفیت رتبه بندی، در رتبه بندی سال های آینده شاخص هایی مانند کیفیت فارغ التحصیلان، اشتغال زایی، توجه به آموزش های مهارتی دانشگاه برای دانشجویان و همچنین در بعد پژوهش شاخص هایی همچون کیفیت طرح های پژوهشی و درآمد زایی دانشگاه و غیره را مورد تاکید قرار داده است.

دهقانی سپس به معرفی محصول جدید ISC با نام نماگر کوید-19 (https://maps.isc.gov.ir/covid19/#/world)  پرداخت که در این سامانه تعداد بیش از 14 هزار مقاله در زمینه ویروس کوید-19 وجود دارد که محققین و کاربران می توانند برای مطالعه به مقالات آن مراجعه کنند.

در ادامه این نشست جناب آقای دکتر سید محسن نجفیان، ریاست محترم دانشگاه از فعالیت های مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی برای در اختیار قرار دادن خدمات علمی به جامعه دانشگاهی ایران و پر کردن خلاء های موجود علمی در کشور برای ارتقای سطح کیفی پژوهش و اعضای هیئت علمی تشکر و قدر دانی کرد.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه زنجان و دستاوردهای آن پرداخت و گفت: این دانشگاه رتبه 24 کشوری در رتبه بندی ISC را دارد که برای ارتقای آن با کمک ISC امیدوار است گام موثری در ارتقای آن بردارد. علاوه براین، ورود به رتبه بندی های بین المللی امری اجتناب ناپذیر است که دانشگاه درنظر دارد با بهره گیری از کارگاه های رتبه بندی و علم سنجی آموزشی ISC به این مهم دست یابد.

در ادامه این نشست، جناب آقای دکتر داودی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان یادآور شدند که  این دانشگاه با داشتن 410 عضو هیئت علمی می تواند همکاری مفیدی با مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی جهان اسلام  داشته باشد. وی سپس در خصوص مواردی همچون لزوم برگزاری کارگاه هایی از سوی ISC برای دانشگاه به منظور افزایش کیفی سازی نشریات منتشر شده دانشگاه و رتبه این دانشگاه تاکید کرد.

دکتر دهقانی در پایان این جلسه از اینکه دانشگاه زنجان همه جانبه در سطوح ملی و بین المللی برای ارتقای دانشگاه در حال فعالیت است اظهار خوشحالی کرد و گفت: در نهایت باید خاطر نشان کرد که کسب مرجعیت علمی و فناوری دنیا آنچنان که در سند سیاست های کلان علم و فناوری نیز ذکر شده نیاز به جهاد مستمر علمی دارد و برنامه ریزی در جهت بهبود هر چه بهتر وضعیت موجود علاوه بر توجه به کمیت و کیفیت تولید علم، راهبرد مدیریت و هدایت آن در جهت تبدیل به فناوری و نوآوری در جهت رفع نیازهای کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری باید محوریت یابد.

  یادآور می شود که در حال حاضر  تفاهم نامه همکاری چاپ نشریات علمی و پژوهش دانشگاه و تفاهم نامه  حمایت از برگزاری همایش های داخل دانشگاه با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری منعقد شده است.

 


ارسال شده در مورخه: 30-04-1399

آخرين اخبار با موضوع: معاونت پژوهشی

کسب رتبه ج

برای نشریه "زیست فناوری گیاهان دارویی" (27-12-1402)

   

فرصت مطالعاتی آقای دکتر فرجمند

بعنوان فرصت مطالعاتی برتر دانشگاه زنجان (21-12-1402)

   

تقدیر از اعضای هیات علمی برتر

در همکاری با جامعه و صنعت در دانشگاه زنجان (12-12-1402)

   

تقدیر از اساتید

دانشگاه زنجان (12-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
معاونت پژوهشی

محققان دانشگاه زنجان در بین دانشمندان