امام صادق(ع) از رسول اللّه (ص) نقل فرمودند: «اشرف الموت قتل الشّهادة؛ با شرافتترین مرگها، کشته شدن به نحو شهادت است».
از مهمترین عوامل بازدارنده روند تکاملى جامعه و بزرگترین آفت انقلاب و حرکتهاى سازنده، آمیزش خطوط انحرافى و جریانات منفى با مایههاى اصیل و پاک و بر حق است. حق و باطل گاه آنچنان بهم مىآمیزد که تمیز و جدائى آنها از یکدیگر محتاج به ایجاد سیل و موج قوى است تا لاشهها را از درون دریاى جامعه به بیرون پرتاب کند و گوهرها و مرجانها و یاقوتها را در درون بپرورد. حق و باطل گاه مانند کف و آب هستند که تشخیص و جدائى آنان ساده است و گاه آنچنان بهم مخلوط شدهاند که باید با حرکتهاى تند و پرحرارت از هم جدا شوند. انتخاب آگاهانه شهادت در سایه تفکر صحیح در چنین مواردى نقش خود را ایفاء مىکند، شهادت چنان حرارت و سوزى مىآفریند و چنان حرکت و تکانى را بوجود مىآورد که حق و طرفدارانش از باطل و پیروانش به خوبى جدا مىشوند. شهادت شجاعانه نقش جدا کردن و شناساندن و سرانجام رشد و نمو حق و نابودى باطل را به طور احسن و اکمل در جامعه ایفاء مىکند و با این اثر، اجتماع را از رکود و جمود و انزوا خارج مىسازد و با تصفیه عمیق، پویایى و بالندگى و کمال جامعه را تضمین مىکند. مگر نه این است که مرگ به سراغ همه خواهد آمد و گریزى از آن نیست، پس چه بهتر آنکه با مردن معاملهاى انجام شود و در برابر دادن سرمایه حیات و قربانى شدن، سود و نتیجهاى بزرگ عائد شود.
خداوند در قرآن مىفرماید: «اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید، آمرزش و رحمت خدا بهتر از هر چیزى برایتان خواهد بود.» شهادت که نتیجه سلامت روان، روحیه شجاعت و انتخاب آگاهانه است، مقاومت و پویایى جامعه را به دنبال دارد، چرا که ریشه در قدرت، قوت، صبر، استقامت، مبارزه با کفر، انسجام، آخرت خواهى و ظرفیت بالا دارد و این عوامل در مجموع، مقاومت جامعه را بالا برده و اجتماعى را متحرک و پویا و سازنده مىسازد. شهیدان، مقاومت و پویایى جامعه را تضمین مىنمایند و به جامعه ظرفیت روحى مىبخشند و ضعف و سستى را از بین مىبرند و هر جامعهاى که افراد آن این گونه باشند، مشمول رحمت و نصرت خداوند هستند، و دیگر شکست نخواهند خورد که: «ان ینصرکم اللّه فلا غالب لکم؛ اگر خدا یاریتان کرد، دیگر کسى بر شما غلبه نمىکند.» شهادت در مکتب قرآن و تشیع داراى هفت رکن است: 1- داشتن ایمان به خدا، پیامبر و ائمه راستین معصوم اسلام. 2- گزینش آگاهانه. 3- به فرمان خدا و رسول خدا(ص) بودن، (پیروى از سنت و عترت). 4- انگیزه راه خدا قرار دادن. 5 - ایثارگرى براى خشنودى خدا و رسیدن به رضوان و قرب او. 6- براى اعلاء کلمه حق و ریشه کن نمودن باطل پیکار کردن. 7- در معیت خدا و اولیاء خدا بودن.
ادامه اخبار با موضوع امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید