مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه زنجان و گرامیداشت مقام استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی سازی آموزش دوشنبه 22 اردیبهشت با حضور دکتر جلال بازرگان ریاست محترم دانشگاه زنجان، اعضای هیئت رئیسه و مسئولین دانشگاه در محل سالن همایش های بین المللی غدیر برگزار گردید.
در این مراسم که با عنوان بزرگداشت دهه آموزش برگزار و با سخنرانی رئیس دانشگاه زنجان آغاز شد دکتر بازرگان با اشاره به نقش بنیادین استاد در هدایت جامعه به سوی علم و سعادت دنیا و آخرت، تأکید کرد: دانشگاه باید به جای تمرکز بر مسائل جانبی، به وظیفه اصلی خود در حوزه آموزش، پژوهش، تولید علم و تبدیل علم به ثروت بازگردد.
بازرگان در خلال سخنان خود اظهار کرد:امروز، کیفیت آموزش عالی در مقایسه با یک یا دو دهه قبل با چالشهای جدی مواجه است؛ چالشهایی که آرامش و نشاط محیط دانشگاهی را تحت تأثیر قرار دادهاند و سبب دلخوری و نگرانی اساتید و دانشجویان شدهاند.
وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاهها به جای پرداختن به آموزش و پژوهش، درگیر مسائلی نظیر تأمین هزینه غذا و خوابگاه دانشجویان شدهاند، افزود: برخی آمارها نشان میدهد که تنها ۴۵ درصد از انرژی و ظرفیت دانشگاه صرف وظایف اصلی خود میشود.
او به مهاجرت اساتید و مشکلات مربوط به برخی رشتههای دانشگاهی اشاره کرد و عنوان کرد: استادی که با زحمت فراوان کلاس برگزار میکند، انتظار دارد که دانشجوی او در آینده از اشتغال مناسب برخوردار باشد. اما متأسفانه، برخی از فارغالتحصیلان به دلایل مختلف، به فرصت شغلی درخور نمیرسند که این مسأله نیز از آسیبهای مهم نظام آموزش عالی است.
ایشان ضمن آرزوی سلامتی، عزت و موفقیت برای دانشگاهیان کشور، گفت: امید است که با همفکری و همکاری همه عزیزان، راهبردهای مؤثری برای رفع مشکلات موجود تدوین و اجرایی شود.
در ادامه برنامه معاون آموزشی دانشگاه زنجان،دکتر عباس رسولی پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه مجموعه آموزش دانشگاه، از بدو ورود دانشجو تا تحویل به بدنه دولت و بخش خصوصی، نقشی کلیدی ایفا میکند، گفت: کارشناسان آموزشی و کارکنان آزمایشگاههای آموزشی در دانشکدهها و ساختمان مرکزی دانشگاه، بدون منت و با تمام توان در حال ارائه خدمات به دانشجویان هستند که جای قدردانی دارد.
رسولی با اشاره به عملکرد دانشگاه در حوزه تدوین و اجرای آییننامههای جدید، افزود: با پیگیریهای ریاست محترم دانشگاه و هیئترئیسه، دانشگاه زنجان دومین دانشگاهی بود که موفق به تصویب و اجرای آییننامه جدید استخدامی در هیئتامنا شد. این یکی از مهمترین دستاوردهای ما در سال گذشته بود.
وی همچنین از زحمات معاونت اداری دانشگاه و مدیر آموزش،در پیگیری موضوعات مرتبط با اساتید حقالتدریس و مشاورین آموزشی، برای جلوگیری از ایجاد قفل تحصیلی برای دانشجویان، قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با همکاری مجموعه دانشجویی و دفتر مشاور، راهکارهای بهموقعی برای کمک به دانشجویان داشته باشیم.
معاون آموزشی دانشگاه زنجان در ادامه به اقدامات انجامشده در حوزه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران سابق و فعلی تحصیلات تکمیلی دانشگاه با تمرکز بر دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان، در پی آن هستند تا شرایط ادامه تحصیل و تشویق آنها را فراهم کنند و مانع خروج این سرمایههای علمی از دانشگاه شوند.
وی گسترش رشتههای جدید و کاربردی را از دیگر دستاوردهای حوزه آموزش برشمرد و گفت: مصوبات شورای آموزش و شورای دانشگاه در این خصوص به تهران ارسال شده و در حال پیگیری است.
در بخش دیگری از مراسم دکتر جعفر ملکی استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه زنجان، با تاکید بر اهمیت یاددهی بهعنوان یکی از عمیقترین روشهای یادگیری به سخنرانی پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود به فرآیند ورودش به دانشگاه در سالهای پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال ۵۳ تحصیلات کارشناسی و دوره سربازیام به پایان رسیده بود. آگهی استخدام مربی دانشگاهها در روزنامهها منتشر شد که از میان رتبههای برتر دانشگاهها برای دورهای یکساله جذب میکرد و سپس با اعزام به خارج، بورسیه ادامه تحصیل را فراهم میکرد.
ایشان با یادآوری تجربیات اولیه خود از تدریس خصوصی در تابستانها و همچنین تدریس در دبیرستان امیرکبیر زنجان، تصریح کرد: در این مسیر متوجه شدم که در فرآیند تدریس، خود معلم بیش از هر کس دیگری یاد میگیرد. در حالی که هنگام نشستن پشت نیمکت فقط بخشی از مفاهیم منتقل میشود، اما در جایگاه معلم، انسان عمق مفاهیم را درک میکند.
وی با اشاره به نظریههای نوین آموزشی در خصوص نسبتهای یادگیری، اظهار داشت: بر اساس این نظریات، یادگیری از طریق خواندن تنها حدود ۱۰ درصد، از طریق شنیدن ۲۰ درصد و از طریق مشاهده حدود ۵۰ درصد است. اما زمانی که فرد مفاهیم را به دیگران آموزش میدهد، میزان یادگیری تا ۹۵ درصد افزایش مییابد. لذتی که از آموزش و یاددهی حاصل میشود، نه با درآمد مالی قابل مقایسه است و نه حتی لزوماً با موقعیت اجتماعی. بلکه این حس عمیق، از ذات یادگیری و انتقال دانش ناشی میشود.
ملکی با ابراز تأسف از عدم توازن بین یاددهی و یادگیری در سیستم آموزشی امروز، خاطرنشان کرد: روشهای نوین آموزشی متأسفانه بهدرستی اجرا نمیشوند و همین مسأله موجب فاصله گرفتن آموزش از اثربخشی واقعی آن شده است.
طی این مراسم از سرآمدان آموزشی و کارشناسان نمونه آموزش دانشگاه در سال تحصیلی 1404-1403
با اهدای لوح و تندیس تجلیل و تقدیر گردید.
با آرزوی توفیق روزافزون برای این عزیزان، اسامی ایشان به شرح ذیل است:
در پایان از حاضرین در مراسم با دعوت به حضور در سلف دانشگاه به صرف ناهار پذیرایی صورت گرفت.
برای مشاهده تصاویر این مراسم، اینجا کلیک نمایید.
ادامه اخبار با موضوع دفتر ریاست و روابط عمومی
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید