بازدید:29858 بروزرسانی: 12-11-1403
مجید خسروی، علی شمس، حیدر قلیزاده، محمود مختاری
بررسی مسیر، حاشیه و ضریب هزینه بازاریابی محصول زعفران در شهرستان قائن |
محصول زعفران به بدليل ایجاد اشتغال فصلی و دائمی، درآمدزایی و توسعه صادرات غیرنفتی یک محصول استراتژیک در كشور و نيز شهرستان قائن ميباشد لذا در این مقاله به بررسی حاشیه بازاریابی، مسیر بازاریابی و ضریب هزینه بازاریابی در شهرستان قائن پرداخته شده است. جامعه آماري تحقيق تمامي زعفرانکاران شهرستان قائن بودند (12860 نفر). آمار و اطلاعات مورد نیاز این مطالعه به دو صورت اسنادی و پیمایشی از طریق نمونهگیری تصادفی و تکمیل پرسشنامه برای 230 نفر تولید کننده، 15 خرده فروش و 10 عمده فروش از شهرستانهای قائن و مشهد در سال 1393 جمعآوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برای محصول زعفران، مسیرهای بازاررسانی تقريباً متفاوتي وجود دارد و حاشیه کل برای مسیر بازاررسانی غالب یعنی مسیر "زعفرانكار- عمدهفروش- خردهفروش- مصرفکننده" براي دسته 29660 ریال، پوشال33300 ریال و نگین 32150 ریال به ازاي هر مثقال بدست آمد. همچنین بیشترین سهم زعفرانکار از قیمت نهایی محصول مربوط به محصول نگین و برابر 05/88 درصد محاسبه گردید. |