بازدید:29858 بروزرسانی: 12-11-1403
حسین صمیعی الموتی، حیدر قلیزاده
بررسی مزیت نسبی تولید گوجه فرنگی در استان قزوین
Assessment of Comparative Advantage of Tomato in Qazvin Province
|
مزیت نسبی به معنای توانایی یک منطقه در تولید ارزانتر یک محصول یا یک خدمت خاصی می باشد. یکی از مهمترین شاخص های اندازه گیری مزیت نسبی، شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) است. در تحقیق حاضر مزیت نسبی محصول گوجه فرنگی استان قزوین در سال زراعی 90-89 بررسی و محاسبه گردید. آمار و اطلاعات مورد نیاز از سایت وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که استان قزوین در تولید محصول گوجه فرنگی دارای مزیت نسبی می باشد. لذا توجه بيشتر به توليد محصول مذكور و حمايت از آن در این استان، داراي اهميت ويژه اي است. |