بازدید:11629 بروزرسانی: 28-06-1402
مجید یوسفی افراشته۱، ذکراله مروتی۲، اباذر چراغی۲۱-
شناسایی مولفههای محیط یادگیری اثربخش بر پایه ادراک دانشجویان رشته بهداشت Identifying the Components of Effective Learning Environments Based on Health Students’ Perception
|
چکیده: (۱۱۲۸۶ مشاهده) اهداف: محیط یادگیری اثربخش میتواند به برقراری و تقویت شرایط مناسب یادگیری در آموزش عالی منجر شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعریف عوامل مرتبط با محیط یادگیری اثربخش در آموزش رشته بهداشت بود. مشارکتکنندگان و روشها: این پژوهش با روش کیفی و رویکرد تحلیل محتوی از نوع قراردادی در سال 1392 انجام شد. مشارکتکنندگان 9 دانشجوی کارشناسیارشد و 7 دانشجوی کارشناسی رشتههای بهداشت علوم پزشکی دانشگاه جندیشاپور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه ثبت شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافتهها: 4 درونمایه کلی و 13 طبقه استخراج شد؛ تدریس فعال و تعاملی (استفاده از نظر دانشجویان در برنامهریزی آموزشی، درگیرکردن دانشجویان در بحثهای کلاسی، ارایه مثالهای کاربردی برای تفهیم مطالب، عدم نگرانی در بیان اندیشهها، امکان انتقاد سازنده از فعالیتها و برنامهریزیهای استاد، توجه به شرایط و تفاوتهای فردی بین دانشجویان)، جو بانشاط (برانگیختگی تحصیلی، لذت یادگیری و حضور در کلاس، احساس پذیرش و احترام از جانب استاد، پویایی و شادابی محیط کلاس و عدم خستگی)، ارتباط آموختهها با نیازهای حرفهای (شناخت نیازهای شغلی در آموزش محتوای درس، ارتباط آموختهها با نیازهای موقعیتهای شغلی) و توان علمی و تخصصی استاد (تخصص و توانایی علمی استاد در حوزه تدریس). |