بازدید:11628 بروزرسانی: 28-06-1402
دکتر اباذر چراغی
A comparison of peer bullying among high school students in Iran and Turkey مقایسه قلدری همسالان در دانشآموزان دبیرستانی در ایران و ترکیه
|
خلاصه این پژوهش شامل 874 دانش آموز دبیرستانی از ایران و 859 دانش آموز از ترکیه بود. «تعیین قلدر-قربانی مقیاس نوجوان فرم توسعه یافته توسط پیکین و ایاس (2007) برای دانش آموزان ترک استفاده شد، در حالی که نسخه فارسی اقتباس شده از همین ساز برای فارسی آموزان استفاده می شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان ایرانی بهطور معنیداری بیشتر قربانی شدند در قربانی شدن فیزیکی نسبت به همتایان ترک خود، در حالی که دانش آموزان ترک بیشتر در انزوا قربانی شدند. با این حال، دانشآموزان ترک در تمامی خردهمقیاسهای قلدری نمرات بیشتری نسبت به همتایان ایرانی خود داشتند. داده ها نیز نشان داد که مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان در هر نوع بزه دیدگی و همچنین به طور معنی داری بیشتر قربانی می شوند در هر نوع قلدری نسبت به زنان مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. با این حال، تعامل دو سویه بین کشور و جنسیت نشان داد که در بیشتر موارد در خرده مقیاس های بزه دیدگی، مردان ترک بیش از هر گروه دیگری قربانی شدند و پس از آن مردان ایرانی قرار گرفتند. زنان ترک کمترین گروه قربانی پس از آن زنان ایرانی بودند. همچنین داده ها نشان داد که دبیرستان عمومی و حرفه ای دانش آموزان چه در قربانی شدن و چه در قلدری تفاوتی نداشتند. © 2011 منتشر شده توسط Elsevier Ltd. واژههای کلیدی: قلدری، بزه دیدگی، ایران، ترکیه، تفاوتهای جنسیتی، دبیرستان عمومی، دبیرستان حرفهای. |