خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:30169   بروزرسانی: 24-07-1402

Seifpanahi Shabani Jabar

جبار سیف پناهی شعبانی
طراحی مدل درآمد زایی باشگاه های فوتبال با تاکید برآمیخته بازاریابی ورزشی
Designing a generating revenue model for football clubs with an emphasis on sports marketing mix
چکيده


هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی مدل توسعه درآمدزایی باشگاه های فوتبال با تاکید بر آمیخته بازاریابی ورزشی بود. روش تحقیق: روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق روش تحقیق آمیخته بود و اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه و پرسشنامه بدست آمده بود. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های دولتی جمهوری اسلامی ایران و کلیه کسانی بود که در فدراسیون و باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران در حیطه بازاریابی فعالیت می کردند. نمونه تحقیق در مرحله مصاحبه به صورت هدفمند و در مرحله توزیع پرسشنامه ها به صورت کل شمار انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل مسیر صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مدل مورد آزمون از برازش مناسب برخوردار بوده و همه عناصر آمیخته بازاریابی به غیر از عنصر قیمت بر درآمدزایی باشگاه های فوتبال تاثیرگذار می باشند، همچنین مشخص گردید که در این میان بیشترین میزان تاثیر به عنصر محصول مربوط است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به این نتایج، به کارگیری جامع و منسجم عناصر آمیخته بازاریابی و خرده بخش های هر یک می تواند به درآمد زایی باشگاه های فوتبال کمک کند.