بازدید:30169 بروزرسانی: 24-07-1402
جبار سیف پناهی شعبانی، سینا صلاحی سنندجی
اثر انگیزهها بر وفاداری رفتاری و نگرشی تماشاگران فوتبال The Effect of motivations on attitudinal and behavioral loyalty of football spectators
|
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر انگیزهها بر وفاداری رفتاری و نگرشی تماشاگران فوتبال بود. روش تحقیق: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و داده ها به صورت میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش را تماشاگران دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس تشکیل می دادند. با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه های انگیزش الهی (1391) و وفاداری لیم (2006) بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه ها توسط خبرگان مدیریت ورزشی و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرا گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که تمام مولفه های انگیزش با وفاداری رفتاری و نگرشی ارتباط مثبت معناداری دارند. همچنین آزمون رگرسیون چند گانه نشان داد که از میان همه ی مولفه های انگیزش، مولفه های علم به فوتبال، اجتماعی شدن و شهر گرایی توان پیش گویی وفاداری نگرشی و مولفه های اجتماعی شدن و شهر گرایی توان پیشگویی وفاداری رفتاری تماشاگران را دارند. بحث و نتیجه گیری: شناسایی و درک عوامل موثر بر وفادری تماشاگران، به حفظ و ارتقای وفاداری تماشاگران کمک قابل توجهی خواهد کرد. |