بازدید:30178 بروزرسانی: 24-07-1402
Saeed Farhadi Savadroudbari, Jabar Seifpanahi Shabani, Mostafa Jafari, Taktom Salari
The role of demographic characteristics and digital literacy in the digital marketing of sports cafes and shops نقش ویژگیهای جمعیتشناختی و سواد دیجیتال در بازاریابی دیجیتال کافهها و فروشگاههای ورزشی
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای جمعیت شناختی و سواد دیجیتال در بازاریابی دیجیتال کافه ها و فروشگاههای ورزشی بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مدیران کافه ها و فروشگاههای ورزشی در سه استان شمالی بودند. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی دردسترس بود، بدینصورت که پرسشنامه به کافه ها و فروشگاههای ورزشی ارسال و درنهایت تعداد 122 پرسشنامه قابل اتکا جمعآوری شد. ابزارهای مورد استفاده دو پرسشنامه بازاریابی دیجیتال )شکوری و محمدی، 1397 ( و سواد دیجیتال )توحیدی اصل، 1391 ( بود. روایی صوری و محتوایی هر دو پرسشنامه توسط صاحبنظران و اساتید متخصص و روایی سازه پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل 0 تأیید / 0 و 930 / عاملی تأییدی تایید شد. همچنین پایایی آنها به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 832 شد. پرسشنامهها در وبسایت پرسلاین 3 طراحی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد در میان ویژگیهای SPSS همبستگی و تحلیل رگرسیون و نرمافزار جمعیتشناختی متغیرهای سن و سطح تحصیلات در بازاریابی دیجیتال نقش دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز تأثیر سواد دیجیتال و سطوح آن بر بازاریابی دیجیتال را تأیید نمود. با توجه به یافتهها به کافهها و فروشگاههای ورزشی پیشنهاد میشود از افراد جوانتر و با تحصیلات بالاتر که سطح سواد دیجیتال بیشتری دارند، استفاده نمایند. |