خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:30178   بروزرسانی: 24-07-1402

Seifpanahi Shabani Jabar

khodadad kashi, sholeh. Asadolahi, Ameneh. Khosromanesh, Rahim. Seifpanahi Shabani, Jabar
Qualitative study of physical activity of Iranian adolescent girls from their own perspective: Applying the paradigm pattern
مطالعه کیفی فعالیت‌بدنی دختران‌نوجوان ایرانی از دیدگاه خودشان: با استفاده از الگوی پارادایمی
چکيده


  فعالیت ‎بدنی دختران ‎نوجوان، فواید و پیامدهای مهمی برای آنها دارد به طوری که برای افزایش سلامت جامعه نیز بسیار حیاتی است؛ هرچند با در نظر گرفتن دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی؛ شیوع فعالیت‎بدنی ناکافی در بین زنان ایرانی بسیار زیاد است. از همین رو؛ هدف این تحقیق مطالعه کیفی چگونگی فعالیت ‌بدنی دختران‌ نوجوان ایرانی از دیدگاه خودشان با بکارگیری الگوی‎ پارادایمی بود. روش ‌تحقیق گرندد تئوری، رویکرد نظامند بود. جامعه مورد بررسی دختران 15-18 ساله ایرانی بودند که فعالیت‌بدنی منظمی داشتند. روش نمونه‌ گیری از نوع نمونه‌ گیری‌ نظری بود و برای رسیدن به اشباع‌ نظری؛ ضمن بررسی متون تخصصی؛ با 22 دختر نوجوان مصاحبه‎ های نیمه ساختار یافته انجام شد. روش تحلیل داده ها پرسش و مقایسه مستمر بود. یافته ها نشان داد: انگیزه های‌ شخصی، والدین و مروجان عوامل سبب ساز یا علّی هستند،‌ امکانات ورزشی، شرایط جامعه، مربی و امنیت‌ و ایمنی شرایط بسترساز یا زمینه ‎ای هستند،‌ فعالیت‌ بدنی دختران نوجوان ایرانی مقوله محوری است،‌ معضلات‎ فرهنگی، سوء‎ مدیریت،‌ محدودیت‎ ها، ‌عدم‎ ایمنی و عدم‎ امنیت،‌ مشکلات ‎زنانه، کمبود امکانات،‌ نداشتن مربی خوب و مشکلات مالی شرایط مداخله ‎گر هستند،‌ رشته‎ های ورزشی رقابتی و تمرینات غیررقابتی رفتارهای روتین یا کنش/ واکنش‎ها هستند و سلامتی، آشنایی با صنعت ورزش،‌ بهبود اخلاق و رفتار و ارتباطات،‌ پیش‎گیرنده و درمانگری،‌ پاداش گرفتن،‌ غنی ‎سازی اوقات ‎فراغت و زیبایی اندام، پیامدهای اصلی فعالیت بدنی دختران ایرانی در الگوی پارادایمی هستند. فعالیت ‎بدنی دختران ‎نوجوان، فواید و پیامدهای مهمی برای آنها دارد به طوری که برای افزایش سلامت جامعه نیز بسیار حیاتی است؛ هرچند با در نظر گرفتن دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی؛ شیوع فعالیت‎بدنی ناکافی در بین زنان ایرانی بسیار زیاد است. از همین رو؛ هدف این تحقیق مطالعه کیفی چگونگی فعالیت ‌بدنی دختران‌ نوجوان ایرانی از دیدگاه خودشان با بکارگیری الگوی‎ پارادایمی بود. روش ‌تحقیق گرندد تئوری، رویکرد نظامند بود. جامعه مورد بررسی دختران 15-18 ساله ایرانی بودند که فعالیت‌بدنی منظمی داشتند. روش نمونه‌ گیری از نوع نمونه‌ گیری‌ نظری بود و برای رسیدن به اشباع‌ نظری؛ ضمن بررسی متون تخصصی؛ با 22 دختر نوجوان مصاحبه‎ های نیمه ساختار یافته انجام شد. روش تحلیل داده ها پرسش و مقایسه مستمر بود. یافته ها نشان داد: انگیزه های‌ شخصی، والدین و مروجان عوامل سبب ساز یا علّی هستند،‌ امکانات ورزشی، شرایط جامعه، مربی و امنیت‌ و ایمنی شرایط بسترساز یا زمینه ‎ای هستند،‌ فعالیت‌ بدنی دختران نوجوان ایرانی مقوله محوری است،‌ معضلات‎ فرهنگی، سوء‎ مدیریت،‌ محدودیت‎ ها، ‌عدم‎ ایمنی و عدم‎ امنیت،‌ مشکلات ‎زنانه، کمبود امکانات،‌ نداشتن مربی خوب و مشکلات مالی شرایط مداخله ‎گر هستند،‌ رشته‎ های ورزشی رقابتی و تمرینات غیررقابتی رفتارهای روتین یا کنش/ واکنش‎ها هستند و سلامتی، آشنایی با صنعت ورزش،‌ بهبود اخلاق و رفتار و ارتباطات،‌ پیش‎گیرنده و درمانگری،‌ پاداش گرفتن،‌ غنی ‎سازی اوقات ‎فراغت و زیبایی اندام، پیامدهای اصلی فعالیت بدنی دختران ایرانی در الگوی پارادایمی هستند.